Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Noa sons förbannelse

Det handlar om något grabbarna i bibelprojektet sa i förbigående om den här berättelsen i första moseboken, om Noa och hans söner:

”Noas söner, de som gick ut ur arken, var Sem, Ham och Jafet. Ham var far till Kanaan. Dessa tre var Noas söner, och från dem härstammar alla människor på hela jorden.

Noa var åkerbrukare, han var den förste som anlade en vingård. När han drack av vinet blev han berusad och låg naken i sitt tält. Och Ham, Kanaans far, såg sin far ligga där blottad och gick ut och berättade det för sina bröder. Då tog Sem och Jafet en mantel, lade den på sina axlar och gick baklänges in och höljde över sin far; de vände bort ansiktet, så att de inte skulle se sin far blottad. När Noa sedan vaknade upp ur ruset och fick veta vad hans yngste son hade gjort honom sade han:

”Förbannad skall Kanaan vara
och den uslaste slav åt sina bröder.”
Det är inte ens Ham själv utan hans son Kanaan som får förbannelsen. Detta bibelord har en jobbig historia eftersom det använts först av israeliterna som skäl till att kanaanéerna som bodde i Palestina när de kom dit från Egypten (som de alltså trodde härstammade från Kanaan) skulle vara deras slavar. Sedan har det också använts av vita slavägare i USA som menade att de svarta slavarna var ättlingar till Ham de också och därför födda till slavar vilket var deras rätta plats.
Att Noa är stingslig är svårt att säga emot. Men kanske är det något annat som händer? Tim i the bible project menade att detta att Ham ”såg sin far ligga blottad” på hebreiska är snarlikt en del formuleringar i Toran som har med sexuella övergrepp att göra. Kanske gjorde alltså Ham betydligt mer än bara se sin far? Det är i alla fall värt att fundera på vad det gör för skillnad i berättelsen.

Kommentarer

6 svar till ”Noa sons förbannelse”

  1. Profilbild för Britt-Inger Norén
    Britt-Inger Norén

    Men alltså HALLÅ..
    Sätt ut bibelställena så man själv kan rannsaka skriften för att se om det förhåller sig som ni säger (Apostlagärningarna 17:11)

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Hej, jag brukar ju göra det men inte nu tydligen. I början av första mosebok hurusom.

  2. Profilbild för Ingolf Berg
    Ingolf Berg

    Historikerna Bernad Lewis och William McKnee Evans har publicerat stöd för ett muslimska synsättet om att afrikaner från Sahara härstamamde från HAM, som var dömd och förvisad för ”perpetual bondage” av Noha. Det anförs bl.a. att pigmenteringen av svartas hudfärg varierar i Afrika som ett resultat av Hams förbannelse. Svartheten var ett uttryck för om afrikaner är oskyldiga hedningar tillhöriga GUD eller en ras av slavar. Att försvava Hams släkt var således under medeltiden i enlighet med en religös uppfattning och såldes inte rasistiskt betingad (baserat på heraki, över- och underordning, blodlinjen eller etnisk rastillhörighet). Idag talar vi bl.a. om rasism utifrån kulturella aspekter.

    Källa: Racism, A short story av George M Fredricson, Prinston University Press, 2002.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det blir ju en definitionsfråga vad vi menar med rasism. Tack för intressant delande!

  3. Profilbild för Johan
    Johan

    Hams förbannelse går tillbaka till begynnelsen och fikonlöven. Ham utses till yngste son i detta läge, då Jafets roll ännu inte är aktuell. Ham liknas i denna situation vid Abel, Adams yngste i motsv. läge.

    Situationen beskriver avslöjandet av köttets sinne i Noa, trots nåden över honom genom tron.

    Hams förbannelse är att tjäna Sem och Jafet genom att bana vägen till Kanaans land och Guds måluppfyllelse. I Sems led når Guds folket Kanaans land, via förbunden i tro, genom att Ham banar vägen. Väl i Kanaan utvidgar sig Jafet genom Messias gärning och evangeliet förts till hedningarna….

  4. Profilbild för Johan Kristoffersson
    Johan Kristoffersson

    Jag kommenterar mig själv med ett tanke-tillägg. Skeendet i Ham är en fortsättning efter floden, av den tjänande roll som Adams yngre son har vid brödramordet. ABELS blod, är ett rop efter det själiska livet i kött och blod på jorden efter floden. Och Ham för det vidare till Kanaan och Jerusalem där Abels stänkelseblod talar bättre än Abel. (Heb 12:24)/Johan

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.