På besök i Östra Frölunda kyrka

Är man präst i Dalstorp är det riktigt långt ner till Östra Frölunda, även om det är samma pastorat. Jag fick anledning att komma dit till slut för att jag fått en inbjudan att tala om Luther (min ständigt pågående turné ni vet).

Jag körde ner genom landskapet i vackert stilla höstljus och kom fram i skymningen. Inne var det tänt och inbjudande.

I taket framme i koret kunde jag inte missa denna jättestora bild med en masa olika symboler i. Det allseende ögat med serafers vingar och så ett kors bakom. Magnifikt.

Altare och altaruppsats var ganska traditionella men notera att de flyttat ut altaret så att prästen får plats bakom. Något sådant har vi inte i någon av Dalstorps kyrkor (tyvärr).

Det som inte syns på bilderna är förresten att Östra Frölunda kyrka är väldigt funktionellt ombyggd med pentry och bra utrymmen för fika och mindre samlingar under läktaren. En riktigt användbar kyrka.

Predikstolen såg ut så är, notera särskilt en detalj…

En stor bild på Gustav Vasa pryder sidan av den. Detta använde jag mig av i föredraget för att tala om reformationen i Sverige. Det jag visst missade var att på den sidan som var ifrån mig när jag talade fanns en bild på Martin Luther. Passar bättre tycker jag men även det lite konstigt.

Sista ordet får devisen över dörren in till kyrkan. En dag i Herrens gårdar är bättre än eljest tusen.

Har du varit i Östra Frölunda kyrka? Skriv en kommentar!