10 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag är jag inte i tjänst, faktum är att jag har helt ovanligt många lediga dagar i rad vilket är väldigt skönt och välbehövligt.

3. Jag är förresten glad över Thorsten som skrev och undrade om jag var ok när det inte blev några blandade tankar förra söndagen. Jag var på läger med konfirmanderna så det var fullt upp bara.

4. Det var väldigt mycket i det lägret. Besök i synagoga, kloster, koptisk kyrka, lekar, förbereda konfirmation, höghöjdsbana, skogsövernattning och så en gudstjänst på det. Och så väldigt trevligt hela tiden.

5. Och så har jag ju träffat Rosa! Hon hängde på när vi var i synagogan. Jag har kollat i kommentarsloggen Rosa och det äldsta jag hittade att du skrivit här var för sex är sen eller så så det var verkligen på tiden att träffa dig. Synd bara att det blev så kort och lite tid att prata.

6. Jag har funderat orimligt mycket på den gamla tvreklamen på 90-talet där folk kunde ringa till ”via direkt” med sina frågor om svåra tvättproblem. Undrar om någon någonsin gjorde det?

7. Vi är nu på väg mot pingst i kyrkans år. Dagens texter handlar om Hjälparen, den heliga Anden som gör tron verklig för oss, något som handlar om våra liv. Därav förresten ordet andlighet (eller spiritualitet för den som vill snacka snyggt, det är ju egentligen samma ord helt enkelt).

8. Det är en stark tid på året när alla träden blir gröna, man går och tittar och hittar hela tiden nya saker i naturen och det känns som att träffa gamla vänner på nytt när eken får blad och kabbelekan blommar. Och på något sätt byts inomhuslivet mot ett utomhusliv. Jag ska inte teoretisera för mycket teologi kring det men det känns som att leva i ett underverk.

9. En annan grej jag gjort som jag tror man kan göra en predikan på är att testa elcykel. Där trampar man på med sin egen kraft och så får man hela tiden så mycket mer kraft från en motor (dynamis är ett ord för anden). Paulus skriver att vi ska ”gå i takt med anden”. Kanske hade han valt elcykelbilden?

10. Hur har du det just nu? Skriv en rad och berätta!