Om Disney, hjältar och mod

Prästlivet bjuder på en del spännande talarmöjligheter. I onsdags hade vi konsert med musikskolans orkestrar i Dalstorps kyrka och jag skulle förstås vara med och säga några ord som en andaktsdel i det hela. Konserten bestod framförallt av musik från disneyfilmer så på något sätt fick jag ju utgå från det. Inledningen blev en helt annan i stundens ingivelse men här är hursomhelst mitt manus till det jag sade. Om hjältar och mod.

Andakt på Disneykonsert

Det är roligt att höra alla dessa låtar från disneyfilmer. Ofta är det ju särskilt roligt att känna igen saker med. När jag var liten var det det årliga biobesöket när man fick se lilla sjöjungfrun och skönheten och odjuret och alla såna.

Det finns ju alltid hjältar på ett eller annat sätt i en bra historia och jag gillar ju hjältar, det gör väl ni också? När man är barn så tänker man nästan att hjälte är ett jobb som en del har. Har man fått särskilda krafter eller särskilda egenskaper så är det det man blir. Och så är det ju i en film i alla fall, att första gången man ser Pocahontas eller Belle eller Hercules eller nåt så förstår man att det här är hjälten, det är deras roll i historien. Men egentligen är de nog själva förvånade över det (utom Herkules då, han har ju förväntningar på sig om man säger så), de lever bara sina liv när de plötsligt hamnar i en situation där det behövs en hjälte.

Jag har funderat mycket på vad som gör en hjälte och jag tror att det bara är en enda egenskap faktiskt. Vilken tror ni det är?

Mod.

Och jag har kommit på att mod är kanske det viktigaste som finns. Utan det skulle vi inte klara av någonting.

Om ni inte redan gjort det så kan ni läsa alla böcker som Brené Brown skrivit.

Det finns förstås en massa hjältar i bibeln också. Kung David och profeten Elia och Josef i Egypten och så och de är modiga de med. Men ingen klarar att vara hjälte helt på egen hand, man behöver stöd så man kan få inre styrka. I bibeln så hänger det ihop med att de litar på sin Gud och att de är i goda händer även när de möter svårigheter. Bibeln är också lite lustig för det är som att författarna gärna gräver fram skit om de egna hjältarna. Allt dåligt de gjorde ska också stå med, för att vi inte ska lockas att tro att de var något annat än vi är, någon slags supermänniskor.

Det finns oväntade hjältar i disneyfilmer med. Quasimodo som levt med all skam hela livet över att människorna är rädda för honom och han är så ful. Pinnocchio som inte har något vett i skallen alls och allt vad det kan vara. Som är modiga, förstår vad som är viktigt och värt att ge allt för, och inte ger upp.

Jag skulle säga att den som är modig är en hjälte oavsett om det man gör lyckas eller inte. Den som går till skolan fast man är rädd för någon där, den som för första gången säger emot någon som säger taskiga saker om någon annan, den som är vuxen och börjar med något helt nytt fast man är rädd för vad folk omkring en ska tycka, man kan ju känna sig så liten och sårbar då men det är faktiskt just när vi är små och sårbara som hjältar blir till. Det var just i det här läget det behövdes en hjälte. Det kanske inte ser så märkvärdigt ut men du vet att när man aldrig har berättat för någon hur man känner sig inuti och ska försöka göra det, så är det oerhört läskigt. Man kanske hellre brottas med en björn, man kanske hellre dör kan det kännas som. Då är man VERKLIGEN modig. En hjälte.

Jag hittade ett vackert bibelord från profeten Joels bok. Där står det om hur det ska bli när Gud är nära oss med sin heliga Ande och hjälper oss. Det står:

Joel 3:10, den svage ska känna sig som en hjälte.

Det är faktiskt så att vår störste hjälte här i kyrkan, Jesus alltså, också blev utsatt för alla möjliga saker. Han förstår oss bättre än någon annan när vi tycker det är läskigt och vi helst skulle vilja gömma oss och låta någon annan ta hand om allt. Med Jesus så brukar jag tänka ibland på i lejonkungen. Det är när Simba är som mest vilsen han får tala med sin far i en syn, han får påminna sig om vem han egentligen är, barn till en kung (det är vi också) och sträcka på sig, sedan vågar han. Hjältar behöver också någon som stöttar dem för ingen är stark ensam. Jesus vänder sig till Gud, och vi får också räkna Gud som far och vända oss till honom. Hämta då styrka från Herren, skriver Paulus, av hans oerhörda kraft.

Vi ber:

Gud vi tackar dig för vacker musik och för alla de berättelser som vi hört och lärt oss av om att vara människa. Vi tackar för alla hjältar, hjälp oss att hämta kraft och styrka hos dig och vara modiga och kloka i de situationer vi är i.

Vi ber att vi får vara som den här stora orkestern allihop. Hjälp oss att våga låta våra egna toner klinga. Att leva ut våra liv också när det känns sårbart och läskigt och ta vår plats. Hjälp oss att lyssna på varandra så att vi kan samspela och hjälpa varandra fram.

Kom med mod till alla oss som behöver det. Till alla som kämpar med besvikelse eller skam eller ensamhet som är svår att bryta. Ge oss det mod vi behöver när vi behöver det. Hjälp oss ta hand om varandra och hjälp oss att vända oss till dig med våra liv, våra behov och vår tacksamhet.