Fotboll, kramar och djupa samtal för kyrkans nattvandrare på Cypern

Ungdomar bjuds på vatten och möjligheter till samtal med de s k nattvandrarna vid i Ayia Napa.
Svenska ungdomar bjuds på vatten och möjligheter till samtal i Ayia Napa. Volontären Kristina Dzaic från Norrköping häller upp vatten. Foto: Magnus Aronsson/Ikon

Sedan flera år tillbaka nattvandrar svenska och norska kyrkan i Ayia Napa på Cypern. Här möter nattvandrarna tusentals unga skandinaver. Någon gång har det blivit dramatiskt och nattvandrarna har räddat liv. Men framför allt handlar det om samtal.

Reseledarna på hotellen vet om att Svenska kyrkans personal finns vid en viss bänk, självklart kallad ”kyrkbänken”, på nätterna. Det sprider sig snabbt bland ungdomarna som kommer och säger hej.

Ofta blir det ganska hastiga möten, men ungdomarna kommer ofta tillbaka till kyrkbänken och personalen där flera gånger under sin semestervecka.

”Vi har en viktig uppgift”

– Första gången hade jag inte fattat vilken enorm mängd ungdomar det handlar om, som kommer hit till Ayia Napa. Jag känner verkligen att vi har en viktig uppgift, men vi får också väldigt mycket tillbaka. Vi får många kramar och blir kallade änglar, och dessutom har vi roligt.

Det berättar Kristina ”Käcka” Dzaic som nattvandrade i Ayia Napa för femte gången i maj-juni. Hennes kollega Margareth ”Maggan” Andersson fyller i:

Tar ungdomarnas funderingar på allvar

– Vi har ju en del svåra, djupa samtal om tro och olika religioner, eller om livet. Vi kan inte svara på allt, men vi kan vara oss själva och lyssna – och ta deras frågor och funderingar på allvar. Jag tror de känner det. Och ibland behöver de bara snacka fotboll. Det är bra, det också!