Välkommen ljus, välkommen 2022!

Idag var en sådan dag när solen värmde så som den kan göra när man sitter på en renfäll i en snödriva och dricker varmchoklad. Jag promenerade längs Fyrisån och reflekterade över att den bleka januarisolen ger så mycket glädje och hopp om att det snart är sommar igen.

Johanna Holmlund Lautmann står med röd och blårutig sjal och svart kappa mot en stenvägg
Johanna Holmlund Lautmann, biträdande avdelningschef, Svenska kyrkan i utlandet

Att ta tillvara på att ljuset kommer och de stunder när solen tittar fram har blivit allt viktigare för mig med åren, att hämta kraften och fylla på med energi och värme.

Just nu står vi inför en stor omställning av utlandskyrkan på grund ut av att våra ekonomiska förutsättningar kommer att förändras inom de närmaste åren. Vetskapen om att vi kommer att behöva förändra vår organisation och också vår verksamhet känns inte alls roligt. Det känns mörkt som den värsta regniga novembermånaden men mitt i allt det mörka finns ljus – framtidstro och nyfikenhet.

Under hösten har jag och min kollega Rickard besökt församlingar i Spanien för att samtala om de förändringar vi ser är absolut nödvändiga på grund av att den ekonomiska situationen på några års sikt kommer att vara helt annorlunda. Kan erkänna att jag var beredd på att vi skulle få rejäla utskällningar i mötet med kyrkoråden. Det är klart att alla förstår att  det inte är Rickard och jag som vill halvera budgeten, men ändå när man blir budbäraren är det lätt att också få ta emot frustration, kritik och ibland ilska. När jag tänker tillbaka på höstens samtal i Spanienförsamlingarna är det som solen som värmde mig idag på promenaden det var samtal med värme och mycket kärlek. Vi hade så fina samtal i alla församlingar. Alla är så klart besvikna över att vi inte kommer att ha råd att bedriva verksamheten på det sätt vi gjort hittills, men där finns en förståelse och vilja till att lösa utmaningen tillsammans med oss!

Under våren kommer vi att fortsätta samtalen i församlingarna och i maj kommer vi att samla alla kyrkoråd i Spanien för att fundera på hur vi kan arbeta för helheten i Spanien i framtiden. Jag ser fram emot att tillsammans med personal och kyrkoråd arbeta för att svenska kyrkan ska kunna finnas utomlands lång tid framöver. Vi har framtiden i vår hand och solen lyser och värmer oss!