gudrunhakansson

110-års jubileum för julbasaren i Köpenhamn

Nu till helgen öppnar många av utlandskyrkans församlingar portarna till årets julbasarer. Du kan bland annat ta del av julstämning och gemenskap hos Svenska kyrkan i Köpenhamn, Rom, Oslo, London, Mallorca och Hamburg. Julbasaren är även en viktig inkomstkälla för församlingarna. I Köpenhamn firar man dessutom 110-årsjubileum.

Bilden är från den första julbasaren i Svenska kyrkan i Köpenhamn, 2012.

I Köpenhamn är det i år 110-årsjubileum för julbasaren. Kyrkoherde Thomas Stoor berättar att den svenska julbasaren i Svenska Gustafskyrkan är en traditionsrik mötesplats, med härlig atmosfär och tusentals besökare.
– Det många danskar som kommer. Många har gjort det till en tradition att börja adventstiden med vår svenska julbasar. Och en del har kommit varje år sedan de var barn, säger Thomas Stoor och fortsätter:

– Vi gläder oss också åt att HKH Prinsessan Benedikte kommer varje år och inviger basaren på klingande svenska. Hennes svenska mor, drottning Ingrid, gjorde det under många år då hon levde. Julbasaren är årets viktigaste inkomstkälla för vår församling här i Köpenhamn.

Här kan du läsa mer om historien kring julbasaren i Köpenhamn.

Bild från julbasaren 2021 i Köpenhamn. Foto: Filmplus DK

Ett urval julbasarer

Många av Svenska kyrkans församlingar utomlands arrangerar basarer, luciafirande och julbord. Här är några exempel på julmarknader och julbasarer som församlingar arrangerar. Vi fyller på listan kontinuerligt.

Londons julbasar 17 samt 19-20 november
Bryssel 18-20 november
Köpenhamns julbasar 18-20 november
Hamburgs julbasar 18-20 november
Roms julbasar, 18-20 november
Mallorcas julbasar 19-20 november
Berlins julbasar 25-27 november
Melbournes julbasar 12 november- 18 december. I år består basaren av en mindre marknad inne i kyrkan samt en webbshop.
Paris julbasar 2-4 december