”Varje möte med en annan människa är en gudstjänst”

Dessa ord skrevs av Marin Luther och är ledande för vårt diakonala arbete, berättar Joakim Schröder, komminister, Svenska kyrkan i San Francisco

– I all vår verksamhet finns diakonin med. När vi bjuder in till Unga vuxna-träffar ger det unga personer som befinner sig långt hemifrån en möjlighet att skapa gemenskap och bli sedda. När vi har barnträffar får föräldrar en chans att träffa andra i liknande situation och utveckla vänskapsband som kan bryta isolering, säger Joakim Schröder.

Han berättar att diakoniarbetet i San Francisco kan se väldigt olika ut. Det kan vara en släkting som hör av sig för dennes anhöriga blivit inlagd på sjukhus och nu behöver hjälp att navigera sjukhussystemet. Den kan också vara en person som plötsligt förlorat en nära anhörig och behöver sorgebearbetning och stöd eller en au pair som hamnat i konflikt med sin värdfamilj.

– En gång träffade vi en svensk man som levt på gatan här i tio år. Familjen i Sverige hörde av sig och kom hit och bodde i kyrkan en vecka, vi lyckades finna mannen och de kunde träffas. Vi hade gemensamma träffar för att se hur vi kunde stötta honom.

I bland behöver vi extra stöd. Särskilt om vi är utomlands, långt ifrån familj och vänner. Svenska kyrkan i utlandet finns där för dig att dela glädje, finna trygghet och ge sammanhang.

Ge gärna en gåva till Svenska kyrkan i utlandet. Då bidrar du till gemenskap för, och omsorg om svenskar utomlands. Du kan ge via Swish på 90 16 031.  Andra sätt att ge hittar du här: https://www.svenskakyrkan.se/ge-en-gava-till-utlandskyrkan.

Vi är tacksamma för allt stöd!