Rikskollekt – Alla helgons dag 4 november 2023

Alla helgons dag är en dag för att uppmärksamma alla helgon, kända som okända. I evangelisk-lutherska kyrkor vördar man inte helgon på samma sätt som i de romersk-katolska och ortodoxa kristna traditionerna. Vi vördar inte helgonen och vi ber inte till dem. Men de är förebilder som vi kan lära av i uppdraget att vara människa.

Kollekten idag går till diakoni i Svenska kyrkan i utlandet, en trygghet för många svenskar utomlands. Ibland behöver vi extra stöd och känna att vi är en del av en gemenskap. Särskilt om vi är utomlands, långt ifrån familj och vänner.

Så här berättar Olof Olsson, präst i Asien;

– Jag vet inte vilket som var värst för honom, ensamheten eller maktlösheten. Ett spännande och på många sätt framgångsrikt liv hade på ålderns höst av olika anledningar resulterat i en helt annorlunda livssituation. Oförmögen att ta hand om sig själv och utan pengar eller släktingar som kunde ställa upp låg han nu sängbunden på ett mycket enkelt statligt sjukhem utanför Taipei på Taiwan. Ensam och maktlös. Att då, helt oväntat, få besök av oss på Svenska kyrkan i Asien blev en oförglömlig och otroligt stor stund för honom. Fortfarande ganska maktlös, men nu inte lika ensam.

Svenska kyrkan i Asien har återstartat sin verksamhet under våren 2023. Basen är Bangkok, men resorna är många till stora delar av Asien. Många av våra landsmän har farit och far väldigt illa i denna del av vår värld. Därför kommer diakonin alltid att vara en stor och viktig del av vårt arbete.

– Under våra första månader har vi mött frihetsberövade i Thailand, Malaysia, Indonesien och Filipinerna och fler länder står på tur. I Bangkok har det blivit besök på flera sjukhus när backpackers råkat ut för allvarliga olyckor, hjälp till ungdomar som blivit rånade, stöd till turister när en reskamrat hastigt avlidit, men också många personliga samtal med svenskar som mått mentalt dåligt.

Nu är kyrkan inte bara diakoni så vid många av våra resor firar vi gudstjänst, besöker svenska skolor och träffar kristna syskon i andra kyrkor och mycket annat.

– Vi på Svenska kyrkan i Asien är stolta över att vara en del av en kyrka som finns till för våra landsmän också när de reser till denna del av vår värld. Uppdraget är stort och utan era förböner och era bidrag till utlandskyrkan skulle detta inte vara möjligt.

Varmt tack för din gåva i dagens kollekt!

Du kan också swisha din gåva till 9016031.

Plusgiro: 90 16 03-1
Bankgiro: 901-6031