Kristina Ekelund: ”Våra vänförsamlingar betyder enormt mycket för vår utlandsförsamling”

Från uppskattat konfirmandläger till trevligt körbesök på nationaldagen. Gustav Adolfs-församlingen i Hamburg har vänförsamlingar sedan flera år tillbaka. Kristina Ekelund, ordförande i kyrkorådet i Svenska kyrkan i Hamburg, menar att de hjälper deras utlandsförsamling att klara allt fler utmaningar.

Gustav Adolfs-församlingen i Hamburg har en lång historia och i fjol firade de sitt 140-årsjubileum. Under jubileet fick de besök av sina båda vänförsamlingar – Raus församling i Helsingborg och Danderyds församling i Stockholm. Församlingarna har samarbetat i flera år och Kristina Ekelund menar att det var lyckosamt att banden redan var knutna innan pandemin då inga resor eller större aktiviteter var tillåtna.

Vad innebär det att ni är vänförsamlingar?

– Vänförsamlingarna har betytt och betyder fortfarande enormt mycket för vår utlandsförsamlings djupgående omstruktureringar. Stora besparingar medför att vi tacksamt tar emot allt praktiskt, musikaliskt, pedagogiskt och vänskapligt stöd som vi kan få.

Kristina Ekelund är ordförande i kyrkorådet i Svenska kyrkan i Hamburg.

Kristina berättar att Raus församling tidigt skänkte dem ett större antal kåpor som sedan dess använts mycket flitigt av deras stora konfirmandgrupper varje år.

– Och för några år sedan besökte vår präst Per Edler Raus församling med Hamburgs konfirmandgrupp.

Kristina lyfter också ett exempel där Danderyds församling skickat ungdomar som har varit ett stort stöd under julbasarerna i Hamburg. Dessa är mycket välbesökta och lockar 30 000 besökare under två långhelger i november. I fjol var även deras konfirmander tillsammans med Danderyds konfirmander i Stockholm på ett uppskattat weekendläger med deras vikarierande kyrkoherde Christina Eriksson.

– Danderyds körer har besökt oss flera gånger. Vår vuxenkör gästade Danderyd innan pandemin – och under nationaldagen 2024 fick vi besök av Danderyds damkör med Kerstin Evén.

”Vi erbjuder svenska församlingsråd och körer att besöka oss, att träffas i en utlandskyrka och återvända sammansvetsade och med nya inblickar till Sverige.”

På vilket sätt känner ni ett stöd i att ha en svensk vänförsamling?

– Först och främst är vi själva en svensk församling som känner vänskapsband och stöd med de övriga svenska församlingarna i utlandet, även om dessa inte klassificeras som ”officiella vänförsamlingar”. Samtidigt bygger vi upp vänskapsband med församlingar i Sverige. De hjälper oss att klara allt fler utmaningar genom donationer och personella stödinsatser. Banden är dock långt ifrån ensidiga. Vi har mycket att lära utav varandra – kyrklig rådgivning, musikaliskt utbyte, kommunikation, personligt stöd är bara några exempel. Vi erbjuder svenska församlingsråd och körer att besöka oss, att träffas i en utlandskyrka och återvända sammansvetsade och med nya inblickar till Sverige. De stöder oss genom att hälsa på och genom att ta del av utlandskyrkans verksamhet och vardag.

På nationaldagen fick Svenska kyrkan i Hamburg besök av damkören i Danderyds församling.