Nu har kyrkostyrelsen fattat beslut om Svenska kyrkan i utlandets framtid

Äntligen har kyrkostyrelsen fattat beslut om utlandskyrkans framtid. Arbetet har pågått sedan 2019 och för oss är det skönt att vi äntligen har ett beslut som gör att vi nu kan arbeta för framtiden!

Nu har kyrkostyrelsen fattat beslut om utlandskyrkans framtid. Arbetet med hur organisationen ska se ut framåt baseras på:

• utredningarna av verksamheten
  • samtal med kyrkoråd och medarbetare
  • omvärldsbevakning med organisationer som till exempel SVIV och Utrikesdepartementet
  • rådet för Svenska kyrkan i utlandets bedömningar av helheten
  • kyrkostyrelsens kanslibehandling av ärendet.

Den 10 maj 2023 fattade Kyrkostyrelsen beslut om ett antal inriktningsbeslut om utlandskyrkan, som omfattar:

• långsiktiga mål och strategier för utlandskyrkan
  • inriktning om framtida finansiering
  • inriktning av församlingsverksamheten
  • inriktning av den mobila verksamheten
  • uppföljning av utlandskyrkans förändring och verksamhet i kontrollstationer.

Nästa del var ett beslut om hur utlandsförsamlingarna och verksamhetsplatserna ska se ut framåt. Huvudinriktningen är att de allra flesta nuvarande församlingar kvarstår som församlingar i Svenska kyrkan. Några församlingar övergår till att bli verksamhetsplatser, det gäller församlingen i München, Washington DC, Brisbane, Nederländerna, Sao Paulo och Buenos Aires. Det skapas nya församlingar i Australien och Asien.

Det sista beslutet rör Trossamfundet och Stiftelsen för Svenska kyrkan i utlandets fastigheter, där man lyfter ett erbjudande till församlingarna att kunna köpa fastigheterna de bedriver verksamhet i, samt att utreda fastighetsinnehavet för att säkerställa att det möter både nuvarande och framtida behov med mera.

Till detta fanns också två informationspunkter dels om samverkan med UD och andra svenska utlandsmyndigheter, dels om ekumenik för utlandskyrkan. Dessa informationspunkter tillsammans med kansliberedningar i beslutspunkterna, ska behandlas vidare och återkommer längre fram.

Nästa steg är behandling av verksamhet och ekonomi på kyrkostyrelsens möte den 14 juni, för att sedan beslutas om på Kyrkomötet i höst.

De kommande månaderna blir fokus att tillsammans med församlingarna börja forma framtiden i linje med inriktningarna och besluten.

Här kan du ta del av protokollet från kyrkostyrelsens möte.

Här kan du läsa mer om utredningarna och bakgrunden.

/Rickard Jönsson, avdelningschef, Svenska kyrkan i utlandet