Rikskollekt – den helige Mikaels dag 1 oktober 2023

Rikskollekten på den helige Mikaels dag 1 oktober 2023 går till Svenska kyrkan i utlandet. Ibland behöver vi extra stöd och känna att vi är en del av en gemenskap, särskilt om vi är långt ifrån familj och vänner. en trygghet för många svenskar utomlands.

Texterna för denna söndag berättar om ärkeängeln Mikael som kämpar mot det onda genom att slåss mot draken, symbolen för det onda (Uppenbarelseboken 12:7-12).

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen. Ibland behöver vi extra stöd och känna att vi är en del av en gemenskap. Särskilt om vi är utomlands, långt ifrån familj och vänner.

Så här berättar Kristina Sandgren Furberg, diakon på Svenska kyrkan i Norge:

– Diakoni kan både handla om arbete i grupp; att skapa möjligheter för människor att möta varandra. Men det kan också handla om enskilt arbete; att hjälpa någon som är i utsatt läge. En stor del av arbetet handlar om få människor att hitta gemenskap med varandra. Men mycket handlar också om olika former av samtalsstöd, alltifrån sorgesamtal till fängelsebesök.

– Samtalen som jag för med människor kan handla om allt som en människa ställs inför under sitt liv. Det kan röra sig om nästan vad som helst, allt från livskris, relationsfunderingar, livet efter döden. Men ofta väldigt mellanmänskliga frågor.

Varmt tack för din gåva i dagens kollekt.

Du kan också swisha din gåva till 9016031.

Plusgiro: 90 16 03-1
Bankgiro: 901-6031