rickard

Bloggverktyg för Svenska kyrkan

Läste i KyrkAs tidning om Karin Långström Vinges blogg och om bloggen Kyrkans framtid. Karin, Mattias och David har bra förslag på hur kyrkan kan bli mer social på nätet. De har helt rätt och ett steg i den riktningen är att vi kommer att erbjuda folk inom kyrkan ett bloggverktyg. Vi håller på att undersöka hur vi ska kunna göra en så bra installation av WordPress MU som möjligt. Som allt annat har detta arbete dock fått stå tillbaka för arbetet med redesignen men förhoppningen är att kunna lansera något i slutet av sommaren.

Apropå sociala medier så har vi givetvis skyddat Svenska kyrkan på Twitter. Än så länge ingen aktivitet där förutom någon pressrelease. Frågan är hur kyrkan skulle kunna använda Twitter. Personligen är jag osäker på hur en sådan stor och mångfacetterad organisation skulle kunna ha någon effektiv dialog via endast ett Twitterkonto. Dessutom är Twitter än så länge inte någon masskommunikationskanal, hur mycket vi användare än gillar det. På konferensen ECIC XIV pratade vi istället om uttrycket ”quality communication tool” för Twitter. Man når de som valt att följa en och då får man hoppas att de är intresserade av det man har att säga. (Det blir mer om ECIC och en massa länkar i en senare postning.)