Till innehåll på sidan
rickard

Ny sidfot på svenskakyrkan.se och funderingar om A-Ö

Inom kort lägger vi till en sidfot på samtliga sidor på svenskakyrkan.se.  Den kommer att innehålla fyra kolumner med åtta länkar i varje. De fyra kolumnerna blir Mest lästa (på hela webbplatsen), Senast uppdaterade (på lokal webbplats), Genvägar (lokal webbplats eller de gemensamma) samt Mer på svenskakyrkan.se (de åtta huvudingångarnas startsidor). Motiven till att ha en sidfot med interna länkar är tre; först och främst att erbjuda besökarna snabbnavigering i det lokala materialet (församling/stift/samfällighet), sen att erbjuda direktnavigation till de åtta huvudingångarna från alla webbplatsen sidor utan att konkurrera med den lokala navigationsstrukturer i vänster- och toppmeny. Det tredje skälet är att med internlänkning hjälpa det webbplatsinterna sökverktyget (Google) och externa sökmotorer (Google där också) att värdera vilka sidor som är viktiga.

Ytterligare navigationshjälp som vi funderar på är en A-Ö-funktion. Skatteverket skriver i sin utvecklingsblogg om hur de resonerar kring A-Ö-navigation.  De länkar också till Socialstyrelsen som liksom Örebro kommun valt att lägga hela alfabetet i överkant av webbplatsens sidor. Enligt mig vinner Socialstyrelsens utförande klart på bättre tydlighet (trots att samma firma varit inblandad i båda). Att ge A-Ö en så framträdande plats på svenskakyrkan.se tror jag vore olyckligt. Precis som Skatteverket skriver är det hela tiden en avvägning mellan att erbjuda flera olika navigationssätt och tydlighet. Det får inte bli svårt att se skogen för alla träd.

Exakt var vi placerar länken till A-Ö-indexet har vi inte bestämt med gissningsvis blir det någonstans i sidhuvudet uppe till höger, nära sökrutan. Nästa fråga blir vilka ord A-Ö-listningen ska innehålla. Alla ämnesområden som finns på webbplatsen är givet. Men ska alla församlingsnamn med? Alla samfälligheter? Alla svåra ”kyrkiska” ord? Kommentera gärna.

Uppdaterat 25 september
Miljöpartiet har en annan variant. I högerspalten. Dock är jag tveksam till att bara visa de bokstäver som har innehåll visas. Vad betyder ordet stuvö? Placeringen så nära sökrutan känns inte heller klockren.

Kommentarer

5 svar till ”Ny sidfot på svenskakyrkan.se och funderingar om A-Ö”

  1. Profilbild för Martin Garlöv

    Jag röstar för Socialstyrelsen. Svenska kyrkans gigantiska bild på startsidan knuffar likt en gökunge ut informationen för många besökare. Tänk på hur vanligt det är med netbooks idag.
    Många webbdesigners sitter med sina fenomenalt stora fina skärmar. Det kan vara förklaringen till att formen får ta över innehållet.

    Låter bra med nya utökade sidfoten.

    Svenskakyrkan.se behöver bli mer kompis med våra andra svenskkyrkliga webbplatser. Mest tänker jag på kyrkanstidning.se amosmagasin.se och svenskakyrkansunga.se

    Frågorna om innehållet i A-Ö signalerar att det är för mycket organisationsregister som ligger bakom. Återkommande användare som vill fördjupa sig kommer att – och ska komma – i första hand från de lokala församlingssajterna. Webbens struktur och navigation ska styras av våra bekännelseskrifters kyrkosyn. Vi är ingen ”firma” och ingen ”förening” (Möjligen kan vi ibland likna ngt dylikt)

    Låt oss vara stolta över bra kyrkiska och använda orden både här och där. Det gör dem bekanta och avdramatiserade.

    Bra om det var lätt att komma till Sensus också från Svenskakyrkan.se och tillbaka.

  2. Profilbild för Rickard
    Rickard

    Hej Martin!
    Självklart är det olyckligt att en del av förstasidan inte syns för användare med låg skärmupplösning, särskilt att man måste skrolla inne i menyrutan på till exempel Om Svenska kyrkan. Samtidigt är de flesta vana att skrolla, särskilt de som har små skärmar. Men vi utvärderar kontinuerligt och ska förbättra.

    Ömsesidiga samarbeten med andra webbplatser är alltid intressant.

    Några särskilda organisationsregistersyften finns inte med A-Ö. Det enda målet är att underlätta för besökaren – och där är information om kontaktuppgifter till den egna församlingen (ibland samfälligheten) det mest efterfrågade innehållet.

    Länkar till kyrknära kommersiella intressen är en intressant fråga. Var drar vi gränsen (idag har vi nog nästan inga såna länkar)? Bolag där Svenska kyrkan har ägarintressen? Konsulter som livnär sig på församlingarna? Leverantörer av administrativa system som används i många församlingar? Många av dessa kontaktytor kommer förmodligen att kunna upprättas i intranätet istället.

  3. Profilbild för Lars Karlsson

    Angående A-Ö vill jag bara skicka med några tankar baserade på egna erfarenheter i min egen organisation.

    Automatiska A-Ö (redaktören väljer att sidan skall publiceras i a-ö) blir efter ett tag fyllda med skräp (tacksidor formulär, irrelevanta sidor), ofta sorterar de på första bokstaven i titeln, som kanske inte alls har något med sidans innehåll att göra.

    Manuell A-Ö kräver ett vettigt urval och ständigt underhåll. TÄnk även på klassikern att kunna hitta synonymer på olika bokstäver (för kommuner dagis, förskola, barnomsorg).

  4. Profilbild för Martin Garlöv

    Hej Rickard

    Det handlar väl inte om låg upplösning på nya netbooks. Det är väl snarare skärmens storlek. Sant att vana användare scrollar. Men jag tror att en försvarlig del netbookanvändare inte hör till de mest scrolliga. Därför föreslår jag att ni testar att ta bort lull-lullet.

    Vad jag menar med varningen för att begränsa till de delar av Svenska Kyrkan som syns i organisationsregistret är att den ideella delen – som är så på modet – syns mycket dåligt här. Du missar alla föreningar inom Svenska kyrkan, olika stiftelser, kursgårdar osv.

    Kommersiella och privata intressen är inte vad svenskakyrkan.se behöver måna om. Men att Kyrkans Tidning är vår veckotidning och Amos vårt magasin är helt klart. Här är bolaget som ägare bara en teknikalitet som inte har med syftet att göra. Kyrkans Tidning startades som ersättning för en bukett av tidningar som Svenska Kyrkan ägde på lite olika sätt: som stiftelser, inom ideella föreningar etc.

    Att Svenska Kyrkans Unga inte finns med som länkat ord redan i en av boxarna på startsidan är en klar miss. Vem vinner på att det felet inte åtgärdas omgående? Någon som tycker att det är olämpligt att att bekräfta barnens och ungdomarnas betydelse för Svenska Kyrkan idag och i framtiden?

    A-Ö var ett stort projekt under Nils Nordungs ledning för en massa år sedan. Han jobbade flitigt med en tesaurus för Svenska Kyrkan. Vad hände med den?

  5. Profilbild för Martin Garlöv

    Det händer saker på olika håll hela tiden i ”molnet”.
    En ny grupp på Facebook som visar vägen: Aktiva medlemmar begär inte att någon annan ska göra jobbet, man gör det själv.

    Svenska Kyrkans Idéhörna
    http://www.facebook.com/group.php?gid=290185960713

    Länka till den!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.