Gör kyrkorna synliga på webben

Kyrkorna är en viktigt del av vårt kulturarv. Vi såg också på vår besökarundersökning att bilder på och information om kyrkorna är en av de sakerna som våra besökare efterfrågar mest. Vi håller på att utveckla visningen av kyrkor på svenskakyrkan.se, men det finns också mycket att göra på andra platser på webben. Saker som medarbetare i församlingarna, frivilliga eller andra intresserade församlingsbor kan göra.

Uppdatera informationen om kyrkorna på Wikipedia

orgrytegamla

Wikipedia är nog den viktigaste informationsplatserna på webben. Artiklarna hamnar högt i Googles sökresultat (ofta högst upp) och människor går ofta dit för att hitta trovärdig information. Det är därför viktigt att informationen är uppdaterad, relevant och korrekt.

Det är viktigt att informationen läggs in på rätt sätt, är neutral och följer alla regler och riktlinjer som finns för Wikipedia. Titta på sidan om Örgryte gamla kyrka för ett exempel.

Lägg in all möjlig information om kyrkorna – historik, information om byggnaden och arkitekten, orgeln och målningar som finns i kyrkan.

Ta bilder på kyrkan och lägg på Wikipedia – Interiörer och exteriörer, bilder på detaljer i kyrkan, skanna gärna in ritningar och sådant om det finns.

Lägg in en länk till församlingens webbplats – för de besökare som vill kontakta församlingen eller veta mer.

Uppdatera informationen på kyrkokartan.se

kyrkokartan

Kyrkokartan kommer också högt upp i Google när människor söker på kyrkor. Se till att det finns bra, kort fakta om kyrkan i beskrivningen. Här är det också viktigt med bilder, ta bra bilder på kyrkan interiört och exteriört och lägg upp. Se också till att kyrkan ligger rätt på kartan. Ligger den fel så kan du ändra det enkelt.

flickr

Lägg gärna upp mycket bilder på kyrkorna på Flickr. Se till att bilderna är taggade med till exempel ”kyrka”, ”church”, ”gotisk kyrka” och annat som är relevant, det är bra att även ha det på engelska för turister och andra som söker på flickr.  Kyrkans namn ska såklart finnas i titeln. Det är också bra om bilderna är geotaggade så att man även hittar dem på kartan.

Församlingens webbplats

Det är naturligtvis också viktigt att det finns bra information om kyrkorna på församlingens webbplats. Lägg in en beskrivning av kyrkan, antal sittplatser och öppettider. Bilder är självklart viktigt här också. Lägg också gärna in en vägbeskrivning. Lägg in postadress till kyrkan också, för de som vill skicka hyllningar vid begravningar.  Man kan också länka till kyrkans sida på Wikipedia och kyrkokartan.se för de som vill veta mer eller kommentera kyrkan.

Tipsa gärna i kommentarerna om fler sätt att göra våra kyrkor synliga på webben.