Vad händer i kyrkan imorgon?

Gudstjänst Foto: Magnus Aronson, fri användning inom Svenska kyrkans verksamhet

Det är en av de vanligaste frågor en besökare på någon av våra församlingars webbplatser har.  Utmaningen för oss på webbenheten är både att göra det enkelt för församlingsmedarbetare att föra in händelser i en kalender (vilket gör att mer av det som händer verkligen förs in i kalendern) och att presentera det på ett bra sätt.

Med de många boknings- och kalendersystem som finns i kyrkan så är detta ingen lätt uppgift.

Vi har jobbat fram ett standardiserat sätt att föra in data i kalendern på webben, det innebär att de leverantörer som vill leverera kalenderlösningar till församlingar nu enkelt kan exportera händelser för visning på till exempel den externa webben.

Visningen av kalenderhändelser har också förbättrats, man kommer nu kunna visa händelser från flera församlingar i en kalendervisning, till exempel en kalender för hela Stockholm. Eller en del av en församlings händelser i en annan, till exempel alla familjegudstjänster i Kumla församling.

Det blir också enkelt att lägga till lokaler med koordinater, församlingarna kommer alltså kunna lägga till egna lokaler som till exempel församlingshem, utomhusgudstjänsplatser, kanslier eller hyrda kyrkor.

Det är när man kopplar samman kalenderhändelser med platser som det blir riktigt intressant. Det möjliggör att vi kan skapa tjänster där man inte bara kommer att kunna hitta den närmaste kyrkan med hjälp av GPS i en telefon, utan också kunna se vad som händer där ikväll. Eller hitta den närmaste kyrkan som har familjegudstjänst på söndag.

Den nya funktionen för inmatning i och presentation av kalendern kommer lanseras i slutet av september. Därefter kan vi börja utreda vilken typ av tjänster vi kan skapa med den data som kommer in.

Har du några ideer kring hur man kan använda kalender- och platsinformation i kyrkan?