svkblogg

Mera video på svenskakyrkan.se

Brynte listar några församlingar som livesänder gudstjänster. Kul att se att många testar sig fram med de gratistjänster som finns. De senaste årens utveckling har ju förbilligat både produktion och distribution av video drastiskt.

I vårt publiceringsverktyg har vi nyligen infört stöd för videotjänsten Bambuser. Det innebär att de församlingar som vill livesända gudstjänster eller annat via Bambuser nu kan visa sändningen även på sin webbplats på svenskakyrkan.se.

Bambuser möjliggör direktsändning från en mobiltelefon, eller från en dator med inkopplad videokälla som till exempel en videokamera.

För de som inte känner behovet att livesända gudstjänsten utan nöjer sig med att lägga ut den i efterhand (eller vill redigera den i efterhand) finns också stöd för videotjänsterna Youtube och Vimeo.

Ibland är video ett bättre sätt än text att förmedla budskap, en kort videosnutt kan i vissa fall förmedla mer än en textmassa, och behöver inte kosta något att producera.

Visby stift har livesänt sin biskopshearing på Bambuser och Lunds stift använder Youtubefilmer på sin dopsajt, det finns hur mycket som helst man kan använda video till.

Känner du till exempel på några församlingar som har använt video på webben?