Utandning efter Svenska kyrkans kommunikationsdagar

I förrgår och igår var det årets stora happening för oss som jobbar med information i Svenska kyrkan, KOM-dagarna. I år hade vi på webbenheten en ”webbverkstad”, dvs ett rum dit man kunde droppa in för att få hjälp med diverse webbrelaterade frågor.

Vi fick också höra om Evangelisk-Lutherska kyrkan i Finland har utbildat över sjuhundra av sina medarbetare i ”Andligt liv på webben”, målet är att tre tusen församlingsmedarbetare ska ha utbildats fram till 2012. En utbildningsinsats som saknar motstycke inom webb vad jag vet.

Vi höll också i seminarier om sökmotoroptimering och om att driva och hantera sociala medier.

Som alltid i sådana här sammanhang är det bästa att få träffa kollegor från hela Sverige och höra om alla skiftande men framför allt liknande utmaningar vi har.

KOM-dagarna är väldokumenterade tack vare alla de som twittrade med taggen #svkkom och fyllde på i facebook-gruppen. Det kommer också komma upp video inom kort.