Utveckling under 2013

Ganska snart börjar 2013 och jag tänkte att ni kanske ville se lite av vad vi har planerat under året som kommer.

Vi kommer att göra en ny användarundersökning under fastan för att kunna samla in alla redaktörers synpunkter och ta in dem i vår planering för att förhoppningsvis kunna få med delar av detta för utveckling under hösten 2013.

Under 2013 kommer vi att göra tre större uppgraderingar, den första någon gång under februari kommer att fortsätta med det vi arbetar med just nu – förbättrat redaktörsgränssnitt. Innan sommaren kommer mycket att ske på intranätet, bl a kommer det mobilanpassade intranätet. Det är även då vi helt kommer att gå över till responsiv design på externwebben. I november/december kommer den sista leveransen och den vet vi ännu inte så mycket om, vi räknar med att veta mer efter användarundersökningen!

Här kommer en mer konkret lista på vad vi redan vet!

För redaktörer

• uppladdning av flera filer/bilder på samma gång
  • enklare menyadministration
  • (som tidigare nämnts) plattformsoberoende textredigering

Mobilanpassningar

• en ny version av /be!
  • fortsatt arbete med externwebben
  • intranätet

Intranät

• ett mer socialt intranät, där vi lättare kan hitta varandra, hitta sätt att samarbeta med våra lika, mm
  • koppling till organisationsregistret och AD för att hämta och uppdatera kontaktuppgifter
  • bättre kopplingar till samverkansrummen, genom att t ex visa listor från mina samverkansrum direkt på Mitt arbete
  • lokala loggor och toppbilder
  • förenklat skapande av samverkansrum
  • kommentera/dela/gilla

Övrigt

• plocka in sociala media såsom instagram och spotify
  • kyrksidor
  • förbättringar i Kyrkguide

Hur gör du din röst hörd?

Under 2013 kommer vi att be våra användare om hjälp i prioriteringen när det gäller viss utveckling. Du kan läsa mer om det här! Många av er undrar kanske hur saker och ting hamnar på den där listan? Vi tar in önskemål som kommer från vår support, Kanslistöd, facebookgrupper och omvärldsbevakning. Så är det någonting du saknar – hör av dig till oss så vi kan föra in det på listan. Tanken med de saker som kommer in på listan är att de ska vara ganska okomplicerade att utveckla, om det är så att du önskar något som är komplicerat kanske vi inte kommer att plocka med det på listan på en gång utan kommer att behöva utreda innan vi gör det.