Den svåra konsten att prioritera

När en person besöker en webbplats så är man, till skillnad från när man till exempel läser en tidning, nästan alltid ute efter att utföra en specifik uppgift.

Fundera själv, hur ofta besökar du en webbplats för att läsa lite allmänt intressanta texter, eller titta på lite bilder?

Om du är som våra besökare så sker det förmodligen inte så ofta. Oftast är du ute efter en specifik sak, kanske en sakupplysning, en blankett eller en kontaktuppgift.

Som webbredaktörer blir då vår uppgift att se till att besökaren lyckas utföra sin uppgift så snabbt och smärtfritt som möjligt.

Vilka saker är besökarna då ute efter när man besöker en församlings webbplats? Vi har samlat på oss en del information om detta under åren, både genom statistik och enkätundersökningar. Det är naturligtvis väldigt varierat, men tydligt är att några saker sticker ut:

• Kontaktuppgifter
  • Kyrkor
  • Kalenderhändelser
  • Lediga tjänster

I en så bred verksamhet som vi arbetar i så kan det vara svårt att prioritera. Då kan det vara värt att tänka på några deviser:

• Prioritering av en sida på en webbplats handlar inte om värdering om verksamhetens kvalitet eller viktighet, det handlar om att hjälpa besökaren till det hen vill ha så smärtfritt som möjligt.
  • Om vi alltid prioriterar det vi vill berätta om istället för det besökaren är ute efter så riskerar vi att inte berätta något för någon, eftersom besökaren då lämnar webbplatsen och förmodligen inte kommer att återvända.
  • Tid är det värdefullaste vi har, fundera – finns det något som frustrerar dig mer än att det går onödigt mycket tid till något? När du kostar besökaren tid genom att inte prioritera så tar du tid som skulle kunnat läggas på familjen eller en god bok. Hjälp besökaren att spara tid, besökaren kommer bli dig evigt tacksam!

I ivern att göra allt lika enkelt att hitta så är det lätt att allting blir svårt att hitta istället. Gör det enklare för den stora massan att hitta det dom vill ha. De som letar efter mer obskyr information är också beredda på att få lägga tid på det.

Att prioritera på en webbplats handlar om:

• Det viktigaste högst upp i vänstermenyn
  • Det viktigaste högst upp i mittspalten
  • De viktigaste orden förekommer högst upp och mest frekvent på en sida
  • Använd de ord som besökarna använder i rubriker och ingresser

Hur prioriterar du? Berätta i kommentarerna.