Ulrika Ekberg

Vad ska utvecklas april – önskerepris av månadens omröstning

Önskemål från redaktörer och användare av Svenska kyrkans gemensamma webb och intranät har varje månad möjlighet att bidra med förslag på vidareutveckling.  För att prioritera rätt bland förslagen utlyses sedan en omröstning här på bloggen.  Förslagen för april kanske ser bekanta ut, de är de alternativ som fått flest röster av de som inte vunnit vid de tidigare omröstningarna.  En andra chans för din favorit att bli verklighet.

Puff med centralt innehåll – t.ex. internationella nyheter

Församlingen kan lägga in en puff varsomhelst som uppdateras med innehåll som redaktionen på kyrkokansliet skapar.

Twitterflöde (hashtag/användare)

Församlingen kan lägga in ett flöde med de senaste uppdateringarna från ett wtitterkonto eller en specifik hashtag.

Infoga karta

En funktion för att infoga en karta över församlingen med kyrkor och eventuellt andra inlagda platser.

BILDVISNING – FÖRSTORING

En möjlighet att kunna visa infogade enstaka bilder i förstorat läge. Vid klick på bilden visas den förstorade versionen på samma sätt som man nu kan göra från till exempel bildspelet.

ANPASSAD PRESENTATION FÖR INFOSKÄRMAR

En alternativ presentationsmall av en sida där man med hjälp av en inställning kan ”skala bort” navigering, sidhuvud, och vänstermenyn för visning på informationsskärmar i t.ex. receptioner och andra ”öppna” lokaler.

UTÖKAD LISTFUNKTION

Du som redigerar på svenskakyrkan.se eller Svenska kyrkans intranät kan redan nu skapa listor, med exempelvis nyheter.  Skulle du vara intresserad av att aktuelltlistan som finns på svenskakyrkan.se’s startsida där senaste nyheten i listan visas med bild, blir möjlig för din webbplats med dina nyheter?

AUTOMATISKT VALD INTRANÄTSARBETSPLATS.

För att den nya navigeringen på intranätet ska utnyttjas på bästa möjliga sätt behöver användaren ange sin huvudsakliga arbetsplats men eftersom detta bygger på manuella inställningar är det inte alla som gör denna inställning.

LISTA EXTERNWEBBSNYHETER PÅ INTRANÄTET

En funktion för att visa nyheter som publiceras på en externwebb på intranätet. Genom att dra in den visas alla nyheter som publiceras på enhetens externa webbplats direkt på det egna intranätet.

Förslag till nästa omröstning

Har du tankar och idéer kring vad som skulle underlätta i din webbvardag eller bidra till att intranätet och eller den gemensamma webben blir bättre, mail kanslistöd.

[poll id=”6″]