Leif Eiman

Ombyggnad på gång?

Det pågår sen en tid tillbaka ett projekt som vi kallar ”Ombyggnad av svenskakyrkan.se”.

Bakgrunden till projektet att bygga om svenskakyrkan.se är baserat på flera faktorer som växt fram de senaste åren men det kanske främsta är att anpassa vår webb till de behov och förväntningar som finns bland besökarna.

Den nuvarande designen och upplägget togs fram och lanserades 2009 och sen dess har ”besökarprofilen” ändrats :

• deras beteende har ändrats – de söker andra typer av information och kanske framförallt tjänster.
  • de använder andra verktyg – då var antalet besökare från ”mobila enheter” försvinnande litet men idag är det mer än en tredjedel, och det ökar konstant, av besökarna som kommer från någon typ av telefon eller läsplatta.

Det är dags att modernisera och uppdatera vad vi erbjuder.

På KOM2014 presenterades delar av en förstudie och där fokuserade vi på hur vi ska lyfta verksamheten till den gemensamma startsidan och ge en tydligare lokal koppling för exempelvis församlingen i helhetsbilden.

Något som inte nämnes då men som har stor vikt i projektet är att arbetet även riktar in sig på att ge nya och utökade möjligheter för redaktörer med mycket tid och intresse att på enskilda webbplatser jobba ”friare” och kanske mer ”kreativt”. Samtidigt ska lösningen för de som har mindre tid och möjligheter att jobba med webbplatsen tillhandahålla mer stöd i form av färdiga mallar och gemensamt innehåll.

Exakt var vi landar är långt från bestämt och det finns givetvis möjligheter att vara med och påverka – tidigt i arbetet hölls en mycket viktig workshop med en referensgrupp med representanter från olika delar av organisationen – stift, pastorat/samfällighet, församling var representerade – och det arbete vi gjorde där ligger till stor del till grund för den riktning vi nu jobbar efter – övriga workshops vi har haft har egentligen endast bekräftat eller förstärkt tankarna från det arbete vi gjorde då.