Liselotte Rogberg

Nya webben visar vägen

Vad är det egentligen som gör en webbplats bra 2015? Mycket har hänt bara de senaste åren. Sociala medier står numera för det snabba och personliga medan den gamla trygga webben förväntas leverera information och tjänster.

Vi som jobbar med webben på kyrkokansliet i Uppsala har börjat anamma visionen att skapa en ”servicewebb”. Egentligen innebär det inget konstigt, utan helt enkelt en önskan om att bygga en webb som bättre än tidigare möter besökarnas behov av att kunna uträtta ärenden. Det ska vara lätt att hitta rätt och gå snabbt att boka, betala och beställa.

Vad vet vi då om besökarnas behov och vilka ärenden vill de uträtta? Jo, de är nästan jämt ute efter lokal information. Ok, då vänder vi på steken och frontar det lokala i stället för det nationella. Det blir en av de stora förändringarna vi ser fram emot att presentera i början av nästa år.

Våra besökare letar kontaktuppgifter, kalenderhändelser och information om våra kyrkor. De vill ha möjlighet att boka vigslar och dop och de vill hitta lediga jobb inom Svenska kyrkan. De vill betala digitalt, ansöka om medlemskap och hitta alla tillgängliga konfirmationsläger. De vill …

Men vad är det som händer här? Helt plötsligt handlar det inte bara om att bygga webb längre. Det handlar om att vi behöver skapa bra gemensamma system som vi alla anammar – för att i nästa steg koppla ihop dem med webben, och i vissa fall även till appar och andra kanaler.

När vi bygger vår nya webb handlar det därför väldigt mycket om att skapa en webbplats som är tekniskt redo för de system vi bygger, system som ska möta besökarnas behov, nu och i framtiden. Det innebär en stor utmaning för oss alla som arbetar i Svenska kyrkan. Vi behöver lyssna på besökarna, se vilka möjligheter som dagens teknik erbjuder – och skapa tillsammans!

Den nya platsadministrationen är ett exempel på ett gemensamt system som samlar information som kan användas i flera kanaler. I ett första försök testar vi nu i sommar att visa informationen om våra sommarkyrkor i appen Kyrkguiden och på kartor på webben.

Jag vet att det fortfarande finns en hel del utvecklingspotential i både platsadministrationen och appen – och vi har mycket arbete kvar med att informera om, och uppmuntra till att användning av, de nya systemen. Men jag är helt övertygad om att vi här är visionen på spåren. Vi håller på att skapa service för våra digitala besökare, samtidigt som vi visar vägen till våra kyrkor, till Svenska kyrkan, till Gud.