Thomas Löf

Den som söker skall finna

Det här inlägget handlar om den nya sökfunktionen på svenskakyrkan.se som just nu tas fram. Vi har inte kommit så långt att vi kan visa upp några skisser eller designidéer, men kan ändå dela med oss av våra tankar.

Det ska nämnas att den nya sökfunktionen inte är en del av Webben för framtiden, men är en inleverans till och en förutsättning för Webben för framtiden.

Varför behöver vi en ny sökfunktion på svenskakyrkan.se?

Till att börja med så behöver vi en ny sökfunktion eftersom den vi har idag fungerar dåligt. Dessutom har vi två sökfunktioner: En för att söka i innehåll och en för att söka efter församlingar. Visst hade det varit smidigare för besökaren om det bara fanns en sökfunktion på sidan? En väl fungerande sökfunktion är även ett viktigt element i den totala användarupplevelsen om den faktiskt ger besökaren relevanta sökträffar. Det blir extra viktigt för svenskakyrkan.se, eftersom en utforskande sökstrategi (där man använder menyerna för att leta sig fram till det man söker efter) blir problematisk på en så omfattande webbplats.

Arbetet har börjat

Innan sommaren började vi analysera statistik, ex: vilka sökord eller sökfraser används, vad är det man egentligen vill ha svar på, har användaren ett annat språk (läs synonymer) än vad som finns skrivet, vilka är de mest besökta sidorna?

Slutsatsen är, lite grovt, att man främst söker information om:

• Kyrkliga handlingar (som ex. vigsel)
  • Platser
  • Kalenderhändelser

Utifrån det vi hittills har gjort tar vi just nu fram förslag på olika typer av hjälpfunktioner (se förklaringar nedan) och hur en sökresultatsida kan se ut. Vilken typ av information ska visas och från vilka källor ska denna information hämtas?

Det arbetas på två olika fronter, där den ena delen fokuserar på hur man tekniskt ska hämta informationen och indexera den, och den andra mjukare delen på hur resultatet ska presenteras för användaren samt hjälpfunktioner.

Hjälpfunktioner – Vad kan den nya sökfunktionen innehålla?

Ett problem vi har idag är att sökresultat blandar högt och lågt, nationellt och lokalt, relevant och irrelevant, allt i en enda röra. Vi har heller ingen möjlighet att manipulera sökresultatet för att bättre tillmötesgå användarens förväntningar. Med den nya sökfunktionen kan man tänka sig att använda:

• Viktade sökresultat – Manuellt ge viss typ av information, som man vet ofta efterfrågas, en högre relevans så att denna lyfts upp tydligare i resultatet.
  • Synonymer – Koppla ihop olika uttryck och ord. Även om vi i texterna på svenskakyrkan.se använder ”vigsel”, så kan besökaren använda sig av ordet ”bröllop” i sökningen och ändå få samma resultat som de skulle fått med ”vigsel”.
  • Facettering – Användaren gör först sin sökning och på sökresultatsidan visas ett antal kategorier som gör sökfrågan lite mer specifik. Det är alltså ett slags filter.

Stockholms stads kategorier där man kan "borra sig ner" för att förfina sökresultatet

Stockholms stads kategorier där man kan ”borra sig ner” för att förfina sökresultatet

• Auto complete – När en användare börjar skriva in sökord så kan man föreslå sökord eller sökfraser baserat på tidigare sökningar, populära sökningar eller synonymer. Detta underlättar genom att man slipper skriva kompletta ord eller fraser och minimerar felstavningar.
  • Federerat sök/Temasökresultatsidor – Speciella sökresultatsidor för populära sökkategorier. Det kan handla om t.ex. Vigsel, där man samlar information i sökresultatet från många olika källor. Man kan tänka sig att då visa information från webbsidorna om vigsel (texter), psalmer (från den kommande digitala psalmboken), bilder från vigslar (t.ex. från Instagram), definitionen av vigsel (ex Wikipedia), länkar till lokala och nationella sidor om vigsel etc. Ett exempel är t.ex. Googles sökresultatsida som för vissa sökningar genererar en specialsida:

Googles temasida för sökningen svenska kyrkan

Hur går arbetet vidare?

Under v36 ska förslag på hur indexeringen ska gå till, vilka källor som ska användas, hur sökfunktionen ska fungera samt hur interaktionen ska se ut presenteras. Därefter följer 3-4 veckor av det tekniska arbetet med att indexera alla källor. Samtidigt tas designskisser fram för det grafiska gränssnittet. Det här kommer att bli bra!