Per Hård af Segerstad. Foto: Markus Nyberg
Per Hård af Segerstad

Flyttlasset går mot framtiden

Jag och familjen befinner oss i början av en flytt. Vi har hittat vårt nya boende och i dagarna är det visning av stället där vi bor nu. I december går lasset, och vi hoppas självklart att många vänner och bekanta kommer och bär en kartong eller två. För att underlätta alltihop så har vi redan börjat smyga igång med förberedelserna; gräva i lådor, packa pynt och dammiga vaser och kränga saker på Tradera och Blocket. Det känns bra att försöka strömlinjeforma själva flyttandet så mycket det bara går. Det kan ju vara jobbigt nog som det är, liksom.

Grovt tillyxat kan en flytt delas in i tre faser:

• Planering: märka saker, packa rätt, sortera, bjuda in vänner som bär kartonger
  • Genomförande: bära saker, styra flyttgubbar, köra finporslinet i bilen, äta pizza
  • Efterarbetet: flyttstäda, dammsuga, baka tårta, bjuda in till fest

Vi får nycklarna till radhuset 3 december, så då är det bäst att allt är packat och märkt enligt konstens alla regler. En vän till mig, som just flyttat själv, har generöst nog delat med sig av lite fotodokumentation i form av en expertmässigt packad flyttkartong.

Bild på flyttkartong med hål i. Bildtext: När flyttkartongen trots envisa försök fortfarande är för liten så får en se till att göra lite kreativa modifieringar (läs: hål). Foto och fotägare: Ulrika Wippel

När kartongerna sedan börjar bäras från flyttbilen in i vårt nya hus så är det bäst att vi är med på noterna. Våra kompisar är bra och duktiga på alla sätt, men vi kan inte kräva av dem att de har samma koll som vi på var porslinet ska stå eller till vilket rum kartongen märkt ”Övr. TUNGT. Kasta ej!” ska.

I och med att vi flyttar till ett ställe som är större än vår gamla lägenhet så är planlösningen helt annorlunda. Till exempel så har vi två våningar att härja loss på! Hurra! Men hur gärna vi än vill så kan vi inte ha vattenkannan under diskbänken i köket (för där är det förberett för återvinningskärl). Vi får anpassa oss. Fint är det ju hursomhelst. Och det är fortfarande klart smidigast att ha besticken i köket och schampot i badrummet.

Att flytta som en chef. Foto: boxes2move.co.uk

Till slut har vi och våra arma vänner tillsammans burit, släpat, kånkat och hivat in alla våra tillhörigheter i den nya kåken. Allt ser ut som kaos. Men (och nu blir det lite skryt) eftersom vi varit så oerhört noga med att märka allt som packats ner så är det lite av en baggis att packa upp! Vilken kick det är att öppna en kartong märkt ”fjärrkontroller” och finna att den faktiskt innehåller fjärrkontroller!

Allt behöver faktiskt inte bli klart dag 1. Inte dag 2 heller. Det är klart, de största detaljerna – som soffan, matbordet och toalettpapperet – bör finnas på plats innan vi bjuder in de första gästerna, men de där gardinerna kan nog faktiskt vänta en stund. Samma med den där kartongen som det står ”sladdar” på. Den kan nog vänta tills det faktiskt behövs en sladd.

Nåväl! Till själva poängen!

På precis samma sätt är det med den kommande flytten av våra gemensamma webbplatser. En liten gnutta framförhållning och en smula planering kommer att göra allt så mycket enklare.

Även om vi i det digitala slipper kartonger och trappor, så underlättar ordning och reda, en liten plan för framtiden och en strategi för hur informationen ska hänga ihop och hanteras. Dessutom är det ett perfekt tillfälle att se över behoven. Vad vill människor göra på vår webb? Jo, de vill utföra olika handlingar. Alltså är det bra att redan nu tänka på vilka olika former av service som finns på just din webbplats. Använder du kalendern? Sommarkyrkorna? Formulär för intresseanmälan? Lista gärna så mycket du kommer på. Tips: postit-lappar!

Hela den nya webben vilar på det som kallas för mobile first. Besöksstatistiken visar att fler och fler använder svenskakyrkan.se från mobila enheter. Hur ser din sida ut i mobilen idag? Faktarutor som hamnar högt och synligt på jobbdatorn kommer långt ner i telefonen. I värsta fall har vi lyckats klämma in ett helt gäng returslag med radbrytningar efter brödtexten – kolla det i mobilen och klura lite på hur många som fortsätter att scrolla vidare.

Mycket i flytten kommer att kunna göras automatiskt om du väljer att ta med din struktur från gamla webbplatsen. Du kommer fortfarande behöva fatta beslut och det kommer krävas resurser, precis som i en bostadsflytt; det går att anlita flyttfirma, men om inte hemmen är identiska kommer du vilja besluta över hur det ska möbleras och arrangeras på nytt. Vi vill ju att det ska vara fint, praktiskt och bra för alla som ska vistas där.

Jag ser fram emot min kommande flytt – både den fysiska i december och den digitala från 1 januari! Och de där gardinerna, de kommer nog upp så småningom.