Till innehåll på sidan
Maria Sandell

Vägen till församlingens nya webbplats

Någon gång under våren 2016 får Svenska kyrkan en ny webbplats. Förhoppningen är att allmänheten då ganska snabbt kommer att upptäcka att svenskakyrkan.se fungerar bättre och att det har blivit enklare att hitta och göra det man vill. Projektledaren Pär Dalhielm berättar om redaktörernas och kommunikatörernas nyckelroll.

20150929_PD

Pär Dalhielm är projektledare för Webben för framtiden.

 

Vägen till den nya webbplatsen handlar mycket om att jobba med innehållet:

 Nya svenskakyrkan.se är mer ett kommunikationsprojekt än ett projekt som ska leverera teknik, säger Pär Dalhielm.

Pär understryker att det behövs webbredaktörer och kommunikatörer, och över huvud taget engagerad personal, i alla skeden av arbetet med den nya webben. Inte bara under själva flytten. Och du som är ansvarig för en webbplats kan börja arbetet bums!

Vad ska en liten församling utan webbredaktör göra?

I små församlingar som inte har en egen kommunikatör eller webbredaktör är det andra anställda som måste se över webbplatsen.

– För den lilla församlingen är det minst lika viktigt att se över sina uppgifter i Kyrksam, platsadministrationen och kalendern som att se över webbplatsen, säger Pär.

Den församling som inte själv kan prioritera att göra om sin webbplats kommer nämligen att få en webbplats baserad på information som hämtas upp automatiskt. Webbplatsen skapas av innehåll som församlingen lagt in i just Kyrksam, platsadministrationen och kalendern.

Det betyder alltså att förutsättningen för att den automatiska webbplatsen ska se fin ut är att rätt information är inlagd. Den automatiska sidan skapas när församlingen vill under flyttperioden, men den kommer inte att synas utåt förrän vid ompekningen som görs i april.

Självklart kan församlingen komplettera sin automatiskt skapade sida med annat lokalt material både under flyttperioden och efteråt.

Vad ska webbredaktörer och kommunikatörer i församlingen göra?

–Till att börja med behöver alla gå igenom vad som står på församlingens sidor på webben  och hur det står, säger Pär. En sida som var jättebra när den var ny för några år sedan är inte självklart jättebra nu, detta därför att människor använder webben på ett annat sätt nu än tidigare.

Förändringarna är snabba och webbredaktören behöver:

  • anpassa innehållet på sidorna för den tänkta besökaren på ett helt annat sätt idag än man behövde göra för några år sedan.
  • tänka på tilltalet. Att tänka sig att man samtalar med besökaren funkar mycket bättre än ”predikan”. Skriv gärna ”du” till besökaren.
  • se över sidorna så att vem som helst förstår, även den som inte haft kontakt med församlingen eller Svenska kyrkan tidigare. Numera är det mycket vanligare att människor söker sig fram till information på webben. Färre kommer alltså in via församlingens startsida. Många av våra sidor är skrivna så att de kräver att man har en förförståelse, det fungerar inte längre.
  • tänka på att bygga en servicewebb. Vi vet att den vanligaste anledningen till att människor kommer till svenskakyrkan.se är att de vill få reda på något eller göra något. De vill veta var och när saker händer (se till att kalendern är uppdaterad!). De vill veta mer om dop, konfirmation eller vem de kan vända sig till om de behöver någon att prata med, eller behöver ekonomisk hjälp. Att hjälpa människor att kunna göra det de kom till webbplatsen för att göra är förstås bra service.
  • tänka på att nästan hälften av besökarna läser webbsidorna i mobiltelefonen. Det som publiceras till höger hamnar underst på sidan. Viktigt material som ligger till höger idag kan till exempel göras om till punktlistor i mittenspalten.

Jobb nu ger belöning senare

– Om besökaren hittar bra och kan göra det hen kom för att göra ökar chansen att besökaren stannar kvar på vår webbplats och läser annat. Och tvärtom kommer vi att förlora besökaren om hen blir arg för att hen inte hittar och kan göra det hen vill, säger Pär.

En servicewebb innebär inte att webben bara ska handla om de allra vanligaste frågorna som människor ställer till oss. Vi får inte glömma bort oss själva och vad vi brinner för att berätta. Men för att vi ska nå fram med det vi vill säga måste besökaren kunna lösa den uppgift hen kom dit för att göra.

När man byter bostad har man ett bra tillfälle att gå igenom lådor och förråd och bestämma vad som ska rensas ut och vad som ska sorteras och packas om i märkta lådor och flyttas med. Det är det Pär vill att redaktörerna ska göra med sina webbsidor när vi nu får en ny webb.

– Det innebär extra jobb nu men kommer att föra något gott med sig, säger Pär och ger fyra konkreta tips på vad man ska börja med när man vill se över innehållet på sin webbplats:

Kom-i-gång-lista för webbredaktören:

  1. Fundera på om du har sidor som över huvud taget inte bör finnas. Behövs de inte ska de inte heller flyttas med till nya webben.
  2. Vad har du för struktur på webbplatsen? Uppåt 20 menypunkter i rad i vänsterspalten är alldeles för mycket för att besökaren lätt ska hitta. Det är bättre att gruppera informationen i färre menypunkter.
  3. Varje menypunkt ska ha ett så tydligt namn så att vem som helst som kommer in på sidan förstår vad som döljer sig därunder.
  4. Tänk på att webben är till för allmänheten, se till exempel din granne framför dig som tänkt besökare när du tittar på webbsidorna.

Vilket stöd får redaktörerna under hösten? Det kommer redaktionella riktlinjer och många konkreta exempel på hur man kan jobba med sina sidor och hur man kan planera inför den nya webbplatsen.

– Värt att nämna är att det inte finns något ”facit” – bara bättre och sämre sätt, säger Pär.

Vilka datum gäller?

I mitten av oktober presenterar projektet designskisser.

1 januari öppnar verktyget som ska hjälpa oss att skapa webben för framtiden. Då börjar flyttperioden.

Några månader senare, troligen i april 2016, görs ”ompekningen”. Från och med då visas den nya webbplatsen.

Hur går flytten till den nya webben till?

– Redaktören eller kommunikatören flyttar det hen vill ta med sig från församlingens gamla webbplats till församlingens nya webbplats som ligger på en ny server, säger Pär.

Fördelen med att flytta digitalt är att innehållet kan finnas på två ställen. Pär förklarar att det är den gamla vanliga webbplatsen som syns medan man i lugn och ro möblerar om och jobbar med den nya. Redaktören har omkring tre månader på sig att arbeta med den nya webbplatsen innan den visas för allmänheten.

– När det gäller att faktiskt arbeta i det nya systemet tror vi inte att någon större extrasupport kommer att behövas, säger Pär. Majoriteten av funktionerna kommer inte att vara nya. Vissa kommer att vara lite förändrade. Vi funderar på att göra en film till redaktörerna som beskriver hur det nya ser ut för dem. I princip alla lathundar kommer att uppdateras och kommer att vara klara i början av 2016.

Måste webbredaktören lägga ned en massa tid på att flytta över materialet?!

Pär ger lugnande besked:

  • Det går att flytta över hela menystrukturen på en gång (Ett gott skäl att ha en ny fräsch menystruktur redan under hösten!).
  • Allt man flyttar behåller sina gamla kopplingar, man behöver alltså inte vara rädd för att filer eller dokument förlorar sina ämnesområden.
  • Filer och bilder flyttas direkt med en knapptryckning.
  • När man flyttar en standard- eller en nyhetssida hänger id-numret med liksom sidans rubrik och ingress.
  • Däremot hänger inte det med som idag finns i textfältet på standard- och nyhetssidor! Dessa texter behöver man kopiera och klistra in på det nya stället manuellt. För en del redaktörer kan det därför bli en del kopieringsjobb. Men redaktören kommer att tydligt kunna se vad som är överkopierat och vad som återstår. På så vis kan hen ha koll.

Vad händer när den nya webben blir verklighet?

Några månader in i år 2016 pekas webben om så att det är den nya församlings- eller stiftswebben som visas för besökarna i stället för den gamla. Men inte ens då är det ”kört” på så vis att allt det man hade på sin gamla webbplats försvunnit. Det går att flytta över och komplettera den nya webbplatsen även senare. Skillnaden är då att det är den nya webbplatsen som visas för besökarna.

Pär hoppas därför att ingen webbredaktör ska känna sig stressad över arbetet med att flytta över material till den nya webben. Men han förstår att det redaktionella arbetet kan ta tid.

Det här blogginlägget har inte alls handlat om teknik men sån finns förstås också. Pär berättar att när den nya webben är i funktion kommer den att innebära många förbättringar, till exempel en ny och mycket förbättrad sökfunktion. Och en ny och ännu inte lanserad funktion för sociala medier.

Vi är på väg mot en riktigt bra kommunicerande webbplats. Och vilka är nyckelpersoner på vägen till den om inte webbredaktörer och kommunikatörer?!

Maria Sandell

Välkommen med frågor!
Välkommen med dina frågor om stort och smått som gäller Webben för framtiden! Mejla dem till kanslistöd. Vi samlar ihop frågorna och försöker besvara dem i kommande blogginlägg.

Maria-Sandell-1030253_1120

Maria Sandell arbetar i redaktionen för digital kommunikation på kommunikationsavdelningen.

 

Kommentarer

4 svar till ”Vägen till församlingens nya webbplats”

  1. Profilbild för Kristina Hellberg
    Kristina Hellberg

    Och där landade webbutveckligen i min och de små församlingarnas verklighet. Toppen! 🙂
    Finns den någon möjlighet att få använda bilden som ni har som topp i bloggen i min kommunikation med församlingarna i ”mitt” stift?

  2. Profilbild för Maria Sandell
    Maria Sandell

    Kul att du hittade användbar info Kristina! Jag kollar upp angående bilden! Hälsningar Maria

  3. Profilbild för Pernilla Andersson
    Pernilla Andersson

    Tack för den här texten Maria! Super!

  4. Profilbild för Maria Sandell
    Maria Sandell

    Tack Pernilla, roligt att du gillar den!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.