Pär Dalhielm

Definitioner och datum för aktivering av webben för framtiden

Här kommer en kort – nåja inte såå lång i alla fall – genomgång av en ibland snårig terminologi, en tidsplan för våren och svar på några vanliga frågor.

Vad menar vi med gammal webbplats?

Detta är din nuvarande webbplats, alltså den du flyttar från. Den gamla webbplatsen upphör att vara aktiv – i den mån att besökare inte längre kommer dit – 25 april 2016. Adressen svenskakyrkan.se/skovde kommer från och med 25 april 2016 att leda till den nya webbplatsen.

Vad menar vi med ny webbplats?

Detta är den kommande webbplatsen, alltså den du flyttar till. Den blir aktiv i det ögonblick som den gamla blir inaktiv. Datumet 25 april 2016 har valts av flera anledningar, bland annat: det krockar inte med påsk och KOM 2016 men ligger innan bönesöndagen, det är en måndag vilket ger större möjlighet att fixa eventuella fel snabbt.

Vad menar vi med flyttperiod?

Flyttperioden sträcker sig från årsskiftet (i realiteten från och med 4 januari 2016) till 25 april 2016. Under den tiden kan du som är redaktör flytta och skapa/jobba med din nya webbplats i nya webbens admin.

Under flyttperioden kommer ofrånkomligen fel att upptäckas. Dessa lagas med jämna mellanrum utefter en förutbestämd prioriteringslista. Funktionsfel prioriteras högre än till exempel utseendefel.

Under flyttperioden kommer även utveckling att ske. Den rör exempelvis sökmotorn, nya funktioner mm. Vi planerar onsdageftermiddagar (vid behov) för den typen av systemuppdateringar. (Uppdaterat 2015-12-03 – se intranätet för kalender som innehåller datum när störningar kan komma att ske. För att inte störningar ska förhindra arbete i verktyget i samband med att stiften har webbverkstäder är systemuppdateringarna inlagda vid lite olika veckodagar).

Vad menar vi med flyttverktyg?

Flyttverktyget nås på en speciell adress, till exempel flyttverktyg.svenskakyrkan.se, där du loggar in precis som vanligt när du redigerar din webbplats. Här kommer du att kunna flytta dokument från din gamla webbplats till din nya.

• Du kan flytta sidor, faktarutor, bilder, filer, multimedia, länkar och allt kommer att behålla sina kopplingar till ämnesområden, adresser, dokument-ID och skapadinformation (vem som skapat och datum mm).
  • Du kommer till och med att kunna flytta hela din menystruktur om du vill.
  • När det gäller standardsidor, nyheter och faktarutor så följer inte det som ligger i texteditorerna med i flytten.
  • Material som flyttas finns kvar på den gamla webben. På så sätt är det inte en egentlig ”flytt” utan en kopiering av data.
  • Om något är flyttat så kan det inte flyttas på nytt.
  • Flytten kan göras flera gånger – det kan vara aktuellt om du inte flyttar allt på en gång, eller om du vill flytta dokument som lagts till efter du flyttat första gången.

Flyttverktyget är öppet även efter flyttperioden. Du kommer att kunna fortsätta flytta dokument fram till 18 december 2016. Du behöver alltså inte ”flytta klart” till 25 april 2016.

Illustration över vårens tidsplan.

Flyttperiod, flyttverktyg, publik webbplats eller inte.

Att redigera webbplatser under och efter flyttperioden

Den gamla webbplatsen kommer du att kunna redigera som vanligt under flyttperioden. Du kommer också att nå den på samma adress (svkexternwebbkap.svenskakyrkan.se/admin). Den nya webbplatsen når du under flyttperioden på motsvarande sätt, men på en annan adress, till exempel nywebb.svenskakyrkan.se. Du kommer att använda samma inlogg som vanligt.

Efter flyttperioden kommer du inte att kunna redigera den gamla webbplatsens dokument längre (men som nämnts ovan kan du fortsätta flytta dem).

Att förhandsgranska ny webbplats under flyttperioden

Under flyttperioden kommer de nya webbplatserna att nås på en speciell adress, till exempel nywebb.svenskakyrkan.se/ange, eller nywebb.svenskakyrkan.se/hallsberg. Vi har ännu inte bestämt om detta ska vara bakom inlogg eller om det ska vara helt öppet (det ska dock inte indexeras, dvs gå att hitta via Google). Det finns för- och nackdelar med båda varianterna.

Skisser kommer i nästa vecka

Nästa vecka kommer vi att presentera designskisser föreställande standardsidor på den nya webbplatsen. Vi vet att detta är efterfrågat och vi har gjort vårt yttersta för att presentera dem på ett pedagogiskt sätt. De är dock fortfarande skisser och visar på en riktning snarare än förmedlar exakta utseenden. Vi kommer att presentera fler skisser under hösten och då också startsidor.

OBS: Exempeladresserna ovan (flyttverktyget etc.) är just exempel. Vi har ännu inte beslutat namngivningen på dessa men vi kommer att meddela så snart det är gjort.