Liselotte Rogberg

På topplistan

Förra våren pågick ett intensivt arbete med att flytta material från gamla svenskakyrkan.se till nya. Nu, ett knappt år senare, har Internetworld uppmärksammat vårt arbete och placerat oss som nummer ett på deras lista över organisationers webbplatser. Hurra! Och ett stort tack till alla er redaktörer som har kämpat, och kämpar med svenskakyrkan.se. Ni gör ett fantastiskt jobb, och tillsammans har vi skapat en riktigt bra webb, med enorm potential!

Vad gör att vi hamnar i toppen?
Interntworld placerar oss i topp med följande motivering: ”Kyrkans helt nya sajt är stilren och har sökrutan i fokus. Det går snabbt att hitta relevant information om lokala aktiviteter. Med hjälp av ärkebiskopens egen podcast, bloggar och en ambitiös satsning på sociala medier (ärkebiskopen Antje Jackelén har en föredömlig närvaro på Twitter) lyckas man nå ut med kyrkans budskap i den moderna, digitala verkligheten.”

Internetworld listar även vad de tittar på inför utnämningarna:

– Utvecklingskraft (vad har hänt sedan förra året?)
– Innehåll (kundnytta och kvalitet)
– Öppenhet (hur används nätets dynamik, som kopplingar till sociala medier)
– Form och funktion
– Affärsutveckling
– Mobilitet. Hur hanteras det faktum att allt fler besökare kommer från en mobil enhet?

Jag fastnar vid första punkten. Utvecklingskraft. Och tänker att det snarare vore konstigt om vi inte funnits med på listan. För oj vad det har hänt grejer sedan förra året. På webben, absolut. Men också andra grejer, som mer eller mindre påverkar arbetet med webben.

För att ge exempel på hur jag tänker bjuder jag här på mina högst personliga topplistor. Och bjuder samtidigt in er att i kommentatorsfältet kontra med era egna listor. För att det finns en väldig kraft i att stanna upp, tänka till och lista det som faktiskt är bra. Och lite skönt att konstatera att det faktiskt hela tiden sker utveckling – mitt i alla surdegar.

Bäst på nya svenskakyrkan.se
1. Webben i mobilen
2. Redaktörsgränssnittet
3. Svenska kyrkans gemensamma kalender

Bästa hjälpen i vardagen (som tillkommit under det senaste året)
1. Ärendehanteringssystemet jira, som hjälper oss i förvaltningen att hålla koll på alla buggar och önskemål.
2. Skärm med statistikuppdateringar, live.
3. Whiteboard-tavlan som påminner om viktiga grejer.

Bonuslistan: Saker som förgyller en förvaltningsledares dag
1. Kolleger som hjälper och tipsar varandra i facebookgruppen Användare av Content Studio i Svenska kyrkan.
2. Positiva kommentarer om våra gemensamma webblösningar. Till exempel priser för bästa webbplats, glada tillrop i sociala medier och uppmuntrande mejl.
3.En kaka till kaffet.

Direkt från verkligheten 1:
 Skärm med statistikuppdateringar.

Blogg1

Direkt från verkligheten 2: Whiteboard-tavlan som påminner om viktiga grejer.

Nu ser jag fram emot era listor. Bara att börja kommentera! =)

Liselotte Rogberg
Förvaltningsledare Digitala kanaler