Liselotte Rogberg

Statusrapport inför sommaren

I september 2016, när jag precis gått in i rollen som förvaltningsledare, träffade jag stiftens kommunikatörer  i Uppsala. Vi pratade om webbplatsen som lanserats under våren, och konstaterade att vi inom det närmaste året behöver göra en hel del arbete för att få webbplatsen i ett skick som känns mer acceptabel både för besökare och redaktörer.

Vi sa att målet är att inför sommaren 2017 ha fått webbplatsen till det skick den borde ha varit i april 2016, för att officiellt avsluta projektet Webben för framtiden.

Nu är vi där. Det är maj 2017 och det har gått över ett år sedan den nya webbplatsen lanserades. Ett intensivt arbete har pågått. Samtidigt som förvaltningen har gått igenom alla felrapporter och förslag på förbättringar som kommit in via kanslistöd kämpade vi efter några svajiga veckor i höstas för att få plattformen stabil.

Och stabil blev den. För någon vecka sedan firade vi sex månader utan något oplanerat avbrott på svenskakyrkan.se. Hurra!

Samtidigt har vi fixat buggar och kompletterat webben med delar som inte fanns med i leveransen i april 2016. Svenska kyrkans internationella arbete har flyttat in i det nya, liksom kalenderportalen.

Är vi då där vi hoppades hösten 2016? I ett läge där vi kan avsluta projektet Webben för framtiden och känna att vår webb gott från en beta-version till en webb vi bedömer ligga på ”noll-nivå”?

Ja, jag tycker faktiskt det. Och som en symbolisk gest för det byter vi nu, i sista leveransen innan sommaren, adressen till inloggningen för redaktörer. Efter den 20 juni ersätter vi adressen beta.svenskakyrkan.se/admin för att helt komma bort från ”beta-versionen” och känna att vi arbetar helt i det nya. Mer information om det kommer i nyheter på intranätet (https://internwww.svenskakyrkan.se/webbhjälp) när det närmar sig.

Mycket jobb kvar
Men därmed inte sagt att det inte finns jobb kvar att göra. För det finns det. Vi har bara påbörjat arbetet med kalender och sök för att göra de funktionerna så bra som möjligt. Det pågår även arbete för att bland annat:

– Förenkla publiceringen av puffar
– Göra listfunktionen mer enhetlig
– Förbättra funktionen ”Sök församling”
– Förbättra e-post-funktionen
– Göra det möjligt att publicera ”stora filer” – och med största sannolikhet även erbjuda en egen streamingtjänst
– Förbättra alla hjälptexter

Dessutom för har vi identifierat ett flertal saker i layouten som vi behöver förbättra, och till viss del tänkas om. Webben är, och ska vara, byggd för att första hand vara anpassad till mobila enheter. Enligt den senaste statistiken använder över hälften av webbens besökare sin mobil eller läsplatta. Men självklart ska den även fungera tillfredsställande även på en vanlig datorskärm.

Välkommen med i höst!
I höst ska vi titta närmare på bildstorlekar, navigering och göra det tydligare var i strukturen man som besökare befinner sig. Det arbetet kan vi ta tag i nu, då vi bedömer att det mest akuta är åtgärdat.

För det arbetet behöver vi hjälp. Alla felrapporter och förbättringsförslag som kommer in till kanslistöd är såklart till stor hjälp, Men i början av hösten vill vi också testa en ny grej.

Vi planerar att bjuda in en grupp redaktörer till en träff i Uppsala. Målet är att vi, tillsammans med våra webbleverantörer, ska se över de krav och önskemål som finns, och göra en gemensam prioritering. De redaktörer som är med, får sedan – i den mån det är möjligt, även gärna vara med under utveckling och test.

Är du sugen att vara med? Anmäl ditt intresse till liselotte.rogberg@svenskakyrkan.se och motivera kort varför, samt skicka med en länk till webbplatsen du vanligtvis arbetar med. Vi väljer sedan ut cirka 10 redaktörer och skickar en inbjudan innan midsommar.

Liselotte Rogberg, förvaltningsledare för Svenska kyrkans digitala kanaler