Ulrika Ekberg

Nytt för Svenska kyrkans bloggportal

Det här inlägget i korthet: Bloggportalen uppgraderas den 20 juni med en ny samlingssida, nyheter i hur bloggar och bloggposter visas. Även administrationen kommer påverkas. Det blir också än viktigare att tagga inläggen.

Svenska kyrkans bloggportal behöver uppdateras för att klara de digitala standarder som tillkommit sedan bloggportalen introducerades. Dessutom tillkommer några nya möjligheter för dig som bloggar i och med den nya designen. Tidigare inlägg ska fortfarande fungera men med lite inställningar kommer de nya inläggen visas bättre.

Först, blogginlägg är det enskilda inlägget. Blogg är de samlade inläggen som blogg.svenskakyrkan.se/webbutvekling och bloggportalen är hela samlingen (portalen) av de bloggar som ligger på blogg.svenskakyrkan.se. Det är förändringar på gång för alla dessa delar.

Bloggportalens samlingssida – Portalsidan

Startsidan för den samlade bloggportalen får ett ansiktslyft. Designen kommer att ha en tydlig koppling till svenskakyrkan.se.

Tanken är att blicken ska landa i en toppbild som sedan följs av några bloggposter som lyfts med hjälp av taggar. Det blir därför viktigt att varje bloggpost taggas upp med kategorier och etiketter. Ett exempel på något som skulle kunna lyftas är kyrkoval eller reformationen.

På portalsidan listas de senaste blogginläggen från hela portalen. Dessa kommer presenteras med inläggets huvudbild eller en färgplatta. Den mörkas ner för att kunna presentera bloggens namn och den som bloggat. För att göra sidan mer dynamisk kommer vissa inlägg att visas större och inkludera ingressen eller utdraget.

Listan med alla bloggar inom portalen kommer att nås via en toppmeny istället för som nu, när de ligger i högerspalt.

Bloggens startsida

Varje blogg kan sätta upp sitt tema med en egen toppbild. När ingen toppbild valts visas en färgruta överst. Sannolikt är den förvald i lila men går att bytas ut mot några andra färger från Svenska kyrkans grafiska profil. Denna toppbild följer med och visas för samtliga inlägg.

Det finns även möjlighet att publicera en bild, beskrivning av bloggen och bloggare. Ytterligare ett textfäld finns tillgängligt för den som har behov av någon kortare text.

Bloggens startsida kommer även fortsättningsvis ha en högerspalt för olika fält. Det kommer att finnas förstahandsvalda alternativ med kategorier, presentation av bloggaren och ett arkiv. Dessa går att välja bort och några ytterligare fält kan tillkomma.

I administrationen för ett blogginlägg

Varje blogginlägg behöver precis som nu en titel. En ny möjlighet är ingressen. Det är bra att fylla i ingress för att samla de viktigaste poängerna i texten. På så sätt är det lättare för sökmotorer att lyfta inlägget för den som söker efter något i en sökmotor. Här kan du läsa fler tips på hur du underlättar för människor att hitta till din blogg och ta till sig innehållet.

Huvudbild är nytt. Den kommer att ligga under ingressen. Det är också huvudbilden som visas på bloggportalens startsida när ditt blogginlägg lyfts där. Texten i själva inlägget skrivs in som vanligt.

Det finns en poäng med att lyfta vem som bloggat. I vissa bloggar är det enkelt då det antingen är en person som ligger bakom alla inlägg eller att de som skriver bloggarna också publicerar dem själv. Det som utmanat en del är de bloggar där en person publicerar texter till olika författare. Efter några turer fram och tillbaka är rekommendationen att alla som bidrar med texter också ska ha en användare för att även den personen ska kunna lyftas i en byline.

Det finns också tankar på att introducera ett eget fält för utdrag. Där kokas hela inlägget ner till en eller två meningar. Detta underlättar för besökaren att avgöra om inlägget är relevant och värt att läsa. Det höjer blogginläggets värde i sökmotorer. Dessutom kan denna text visas på bloggportalens startsida.