• Utvecklingsbloggen
  • Gutenberg innebär ett nytt sätt för oss bloggare att skriva inlägg i WordPress
Per Hård af Segerstad. Foto: Markus Nyberg
Per Hård af Segerstad

Gutenberg innebär ett nytt sätt för oss bloggare att skriva inlägg i WordPress

Svenska kyrkans bloggportal drivs med ett publiceringsverktyg som heter WordPress. Det är WordPress som gör att du kan logga in, skriva dina inlägg och publicera dem på din blogg på bloggportalen. Vi är inte ensamma om att använda den här plattformen, drygt 30 % av alla webbplatser som använder ett CMS (Content Management System eller innehållshanteringssystem) kör WordPress. Det finns många fördelar; det är i grund och botten gratis, det skapas enligt principerna om öppen källkod och det har många användare. Det är helt enkelt rätt pålitligt och tacksamt att arbeta med.

Uppkallad efter tryckpressens fader

Under många år har funktionen där vi skriver våra inlägg (den funktion som jag använder när jag skriver det här som du läser just nu) sett i stort sett likadan ut. Det har kommit många förbättringar i WordPress, men inläggsredigeraren har det inte hänt mycket med. Förrän nu. Inom kort kommer version 5.0 av WordPress. Med den kommer en helt ny inläggsredigerare som fått namnet Gutenberg, efter en uppfinnare som förändrade sättet vi publicerar text på i grunden.

Inläggen byggs upp av block

I Gutenberg kommer vi att arbeta med block när vi bygger upp våra inlägg. Ett block kan innehålla text i olika former, som rubriker och brödtext. Ett block kan också innehålla bilder, ljudklipp, inbäddade inlägg från sociala medier och i stort sett allt som kan visas i ett blogginlägg. Det här sättet att skriva – eller bygga! – inlägg ersätter en mängd olika lösningar som finns idag för att göra allt vi vill göra i ett inlägg. Gutenberg gör det också enklare för de som bygger funktioner till WordPress, eftersom det kommer att finnas en enhetlig standard att förhålla sig till.

För dig som kanske blir en smula orolig nu vill jag säga att ett vanligt inlägg med rubrik, text och någon enstaka bild kommer att skrivas på ungefär samma sätt som tidigare. Den stora skillnaden är att vi kommer att kunna hantera varje del av ett inlägg för sig, och flytta runt det efter behag. Om du redan arbetar i Content Studio på svenskakyrkan.se kommer du att känna igen dig i tänket. Om du inte jobbar med svenskakyrkan.se är det inte någon fara heller. Gutenberg är byggt från botten upp för att hjälpa oss bloggare, inte göra det svårare. Du kan uppleva en startsträcka, men jag är övertygad om att vi inom kort kommer att titta tillbaka på dagens inläggsredigerare och undra hur vi kunde stå ut med den.

Gutenberg kommer under 2018

Den ursprungliga tidplanen sade att WordPress 5.0 (och Gutenberg) skulle komma i april 2018. Det här har förskjutits sedan dess, men jag törs säga med viss säkerhet att vi får se Gutenberg skarpt under 2018. Jag lovar att återkomma till det när det närmar sig. Håll utkik i meddelanderutan på din blogg!

Testa Gutenberg redan nu

Det finns en bra demonstration av hur det funkar på testgutenberg.com.

Efter semestrarna ska vi se om vi kan installera en testversion av Gutenberg så att du kan prova skriva inlägg i din egen blogg också. Ha en skön bloggsommar!