Per Hård af Segerstad. Foto: Markus Nyberg
Per Hård af Segerstad

Gemensamma ämnesområden som de ska användas

Jultomten tog emot ett fint önskemål från Sara i Växjö.

Mitt önskemål är att vi får ett gemensamt ämnesområde som heter Lediga tjänster i Växjö stift, så kan vi be församlingarna att själva lägga upp sina annonser och tagga dem, samt ha koll på dem så att de inte ligger kvar för länge och så vidare. Är det möjligt att få?

Jultomten tog till sig det här önskemålet och begrundade det hela i sitt hjärta. Och kom sedan fram till en hel massa bra saker! Saras önskemål breddades och omfattade till slut alla stift. Varje stift har nu ett gemensamt ämnesområde som heter som stiftet. Alltså ”Uppsala stift”, ”Luleå stift” och så vidare. Det här gör att du som arbetar i ett stift nu kan visa lediga tjänster som publiceras av församlingar och pastorat i just ditt stift på stiftets webbplats. Och allt tack vare ett kreativt användande av gemensamma ämnesområden.

”Men hur gör jag då?”, hör jag dig fråga. Jo, det får du reda på i den här lathunden på intranätet.

Det fina i kråksången är att nationell nivås sida med lediga jobb kommer att fortsätta snurra på som vanligt. I teorin i alla fall. Vi får utvärdera efter hand, men det ska fungera! Saras önskan gav mig ett perfekt exempel för att visa på styrkan i ämnesområden rent allmänt och gemensamma ämnesområden i synnerhet. Med ett konsekvent användande av ämnesområden kan vi öppna upp för att visa gemensam information på platser där det är relevant. Som i det här exemplet: lediga tjänster inom det närmaste geografiska området. (Jag inser att ”det närmaste geografiska området” blir en annan sak i Luleå än vad den blir i Göteborg, men ni fattar vad jag menar.)

En förutsättning för att det här ska fungera är såklart att församlingen eller pastoratet använder den gemensamma webbplattformen. Ännu en anledning att snällt be dem som inte redan flyttat in till svenskakyrkan.se att göra det.

Nu behöver du ju inte släppa allt du har för händer och omedelbart använda dig av det här. Vi kan fira jul och ta det lite lugnt först. Vi hörs igen 2019, och då hoppas jag kunna åstadkomma ett lika spännande statistikinlägg som i början av 2018. God jul och gott välsignat nytt år!