Per Hård af Segerstad. Foto: Markus Nyberg
Per Hård af Segerstad

Bloggportalen i siffror 2018

Vad vi kan, ändå. Vi som skriver här på vår bloggportal. Lite kort statistik visar bland annat det här:

• vi har tillsammans skrivit 1 158 inlägg om allt från bastuteologi till samarinets ursprung
  • vi har under 2018 haft 53 aktiva bloggar på portalen – en enorm källa till tankar och funderingar
  • vår bloggportal har haft inte mindre än 395 291 (!) unika besökare under 2018
  • våra besökare har stannat i genomsnitt en och en halv minut på våra inlägg – men många har stannat längre

När jag skrev en sådan här tillbakablick förra året var det många som uppskattade listan över mest besökta inlägg. Och vem är väl jag att förneka mina läsare en sådan lista? Så här kommer en likadan för 2018! Det finns några nya inlägg och några gamla bekantingar här.

Animerad vit text på blå bakgrund med texten

Mest besökta inlägg på Svenska kyrkans bloggportal 2018

1. 4 saker du inte ska säga till en sörjande
  2. När det luktar som att änglarna är på besök
  3. Banankaka med choklad
    av Carolina Paulson på bloggen Carolina – mellan himmel och bord
  4. Varför är ett ankare symbol för hoppet?
  5. Hur man känner igen en ängel
  6. Våga lysa
    av Agneta Holmström på bloggen Tankar inför helgen
  7. Akut behov av vinterkläder
    av Carina Etander Rimborg på bloggen Svenska kyrkan Tjörn
  8. Våga be
    av Agneta Holmström på bloggen Tankar inför helgen
  9. Bön om sinnesro – med förbehåll
  10. Svaga ljus – starkt trots
    av Charlotte Frycklund på bloggen Tankar inför helgen

Skriv om det vi kan, vill, tycker och tror

Vårt ständiga behov av att kunna prata om sorg på ett bra sätt visar sig här genom förstaplatsen. Tomas Jarvids inlägg låg på samma ställe på förra årets lista också. Det, och kampanjen Första hjälpen vid sorg, visar på jättebra sätt som vi tillsammans kan hjälpa andra att ventilera sorg och svårigheter.

På plats #7 finner vi en så kallad call-to-action, alltså en uppmaning att göra något eller en vädjan om hjälp. Att det här inlägget fått så många besökare vittnar om styrkan i en bra text i kombination med att sedan dela den i rätt kanaler. Jag hoppas Svenska kyrkan Tjörn fick in vinterkläder till sina nyanlända.

Bloggen Tankar inför helgen finns med på inte mindre än fem ställen på topplistan. Inte konstigt med tanke på att den är vår i särklass mest besökta blogg och den har många trogna följare. Vår nätpräst Charlotte (som för övrigt har en egen blogg här) som sköter om Tankar inför helgen är glad och stolt.

– Jag tror att anledningen till att Tankar inför helgen går så bra är att vi delar inläggen på vår ganska stora facebooksida varje fredag klockan åtta, säger Charlotte.

Det är ett bra tips att ta med sig till dig som bloggar, tycker jag som skriver det här. Charlotte kommer också med tips inför 2019:

– Vi ska våga stå för det vi tycker och tror och tänker på och inte vara så försiktiga. Och sedan våga ta samtalet om det. Om någon ifrågasätter det betyder det inte att vi har fel utan att det är början på ett samtal. Och i ett samtal kan vi alltid nå varandra, säger Charlotte.

Banankakan tipsar: ”skriv för din målgrupp”

Jag noterar roat att förra årets överraskning, Carolinas banankaka med choklad, håller sig kvar på topplistan. Det inlägget har många saker som talar för sig, inte minst att det är gott med banankaka. Och choklad. Och att det återigen får symbolisera det viktiga i att skriva för en målgrupp.

Precis som förra året är statistiken ovan hämtad från år 2018, men inläggen på listan är inte nödvändigtvis skrivna under 2018.

Teknisk utveckling som kommer framöver

Förra året skruvade vi som har hand om bloggportalen på skruvar och hamrade på spikar bakom kulisserna. Det ledde bland annat till att vi nu kan göra mer med menyer på våra bloggar och att vi kan följa GDPR på ett smart och bra sätt. Framöver ligger fokus på att få igång den nya innehållsredigeraren Gutenberg som jag skrivit förut om här. Jag tänkte återkomma om just Gutenberg i ett senare inlägg också.

God fortsättning på det nya bloggåret – och skriv så tangentbordet ryker! Och kom ihåg att du alltid kan kika här om du vill ha tips för ditt bloggande.