Per Hård af Segerstad. Foto: Markus Nyberg
Per Hård af Segerstad

Gutenberg hjälper oss blogga på nya sätt

Redan för ett år sedan skrev jag om innehållsredigeraren Gutenberg här på utvecklingsbloggen. Då visste vi inte hur det hela skulle bli, eftersom funktionen inte lanserats då. Nu, när Gutenberg används på miljoner webbplatser världen över, känner jag och min vapendragare Jonas att det är dags att ta steget även här.

Onsdag 15 januari 2020 slår vi på den nya innehållsredigeraren på Svenska kyrkans bloggportal.

Vi flyttar aktiveringen av Gutenberg en vecka, till onsdag 22 januari. Detta för att så många som möjligt av er som bloggar här ska få informationen innan vi aktiverar.

Anpassad för oss som bloggar här

Vi har ansträngt oss för att övergången till Gutenberg ska bli enkel.

Du kommer fortfarande att skriva en rubrik till ditt inlägg. Därefter kommer en ingress. Och sedan kan du skriva ditt inlägg. Den stora skillnaden är att varje sådan del av ett inlägg kommer att vara ett eget block. De här blocken motsvaras oftast av ett stycke i texten, men de kan också innehålla en mellanrubrik, en bild eller en infogad film från Vimeo eller Youtube. Poängen är att du kan flytta runt de här blocken som du vill, och alltså bygga ditt inlägg ungefär som du bygger Lego. (Undantaget är rubrik- och ingressblocken. De ligger tryggt kvar i början på ditt inlägg.)

Några förändringar finns det

Du kommer behöva använda en så kallad excerpt (ett utdrag) av ditt inlägg. Den sammanfattningen lägger du till i högermenyn. En annan detalj är en så kallad featured image (utvald bild), som visas som toppbild i listor och om ditt inlägg delas på webben eller i sociala medier.

Individuella inställningar för Google Analytics

När vi byter inläggsredigerare passar vi på att förtydliga möjligheten för dig att ha en egen inställning för Google Analytics. Du kan alltså fylla i en egen analytics-kod för att kunna följa dina läsare. Om du inte fyller i en så använder vi vår gemensamma inställning.

Se hur det ser ut i praktiken

Jag tänker spela in en kort film av hur det ser ut när jag använder Gutenberg på bloggplattformen. Den kommer på intranätet inom kort!

Det här är framtiden

Jag är övertygad om att Gutenberg är här för att stanna. Enbart det skulle vara skäl nog för oss att ansluta oss, men jag är också övertygad om att Gutenberg kommer att göra vår bloggvardag enklare. Det händer väldigt mycket på den här fronten just nu, så det kommer att ramla in små Gutenberg-presenter längs vägen framåt. Om du har några frågor är du i vanlig ordning varmt välkommen att höra av dig till Svenska kyrkans kanslistöd.

Lycka till med bloggandet!