Thomas Löf

Spännande besöksstatistik för svenskakyrkan.se 2019

Hur många besökare och besök hade svenskakyrkan.se under 2019? Vilka är de mest visade sidorna? Vad hade vi för mål och nådde vi dit?

Vår utmaning – att spegla kyrkans verksamhet

Under 2019 fokuserade vi – webbgruppen på kommunikationsavdelningen på kyrkokansliet i Uppsala – på att öka medvetenheten hos våra medlemmar och allmänheten för hur stort engagemang och bred verksamhet vi i Svenska kyrkan har. Gudstjänster, öppna förskolan, körer, konserter, caféer, syföreningar, listan kan göras lång.

Enligt flera undersökningar gjorda de senaste åren önskar våra medlemmar att vi ska ta ett stort socialt ansvar, men samtidigt säger många att Svenska kyrkan inte är relevant i deras liv eller samhället i stort. Vi har ett problem, där uppfattningen om oss inte stämmer överens med vad vi verkligen gör. Vi tar ett stort socialt ansvar, men det syns inte utåt. Detta problem är också kopplat till det ökade medlemstappet de senaste åren. Om vi inte anses relevanta, finns det inte heller något som håller våra medlemmar kvar.

En del av vårt uppdrag är att kommunicera om Svenska kyrkans tro och verksamhet för allmänhet och medlemmar

En del av svenskakyrkan.se som bäst kunde möta både den felaktiga uppfattningen om vår verksamhet, och svara mot uppdraget att kommunicera tro och verksamhet till allmänhet och medlemmar, bedömde webbgruppen vara vår gemensamma kalender. Målet blev att öka både antalet användare och sessioner med 10 procent jämfört med 2018. För att stötta målet behövde webbgruppen beställa utveckling, arbeta med innehållet och annonsera. Men framförallt bidrog alla kommunikatörer i landet med att lägga in kalenderhändelser.

Vi följde upp målen kvartalsvis och om det inte gick åt rätt håll, hade vi också en åtgärdsplan för att försöka vända trenden.

tillsammans nådde vi målet med råge

Men det gick åt rätt håll! Under alla kvartal utom Q4 låg vi över de 10 procent vi hade som mål. Totalt under året hade vi en ökning med 23 procent jämfört med 2018, både för användare (besökare) och sessioner (besök).

All data kommer från Google Analytics

Mer än sex miljoner användare på vår webb

Vi såg en tydlig ökning, både i antalet användare och sessioner, totalt sett för hela svenskakyrkan.se under 2019.

6,3 miljoner besökare (+21 %) gjorde 13,5 miljoner besök (+17 %) 2019

Användare = Besökare = Unika webbläsare
Från 2017 till 2018 såg vi en liten minskning i antalet sessioner, vilket berodde på valet 2017.

Kalendern i topp bland våra mest visade sidor

Vår gemensamma kalender är ohotad i antalet sidvisningar 2019. Startsidan har betydligt färre sidvisningar, men är i sin tur långt före sidan Sök församling.

Hitta gravplatsen ligger alltid högt, och listar sidor med sökfunktioner för att hitta gravar. Eftersom vi inte har något centralt system så länkas besökarna till externa tjänster.

Kyrkoårets bibeltexter och Dagens bibelord går starkt, vilket är uppmuntrande. Mer om detta i kapitlet nedan.

Lite oväntat hamnar sidan Inloggning för anställda på Katarina församlings webbplats på tionde plats. Sidan innehåller inloggningar till våra gemensamma system.

Kyrkoårets bibeltexter – en kioskvältare

En glad överraskning var som sagt sidan om kyrkoårets bibeltexter, med en ökning på 32 procent unika sidvisningar. Sett över fem år är ökningen över 100 procent.

Intresset för bibeltexterna tycks ha ökat

Om vi kollar på de sessioner där sidan visats, så är det gröna siffror nästan överallt. Andelen nya användare har t.ex. ökat med 56 procent.

Gräver vi vidare i Google Analytics ser vi att trafik från sökmotorer till kyrkoårets bibeltexter har ökat med 63 procent.

Trafiken kommer främst från Google, följt av direkttrafik och länkar på andra webbplatser

Om vi då kollar i Google SearchConsole, som visar data för sökningar på Google där sidan kyrkoårets bibeltexter har visats i sökresultaten, så ser vi en stor ökning från 2018 till 2019. T.ex. så har vi visats 6 082 gånger i sökresultatet för sökfrasen ”kyrkoårets texter” 2018, och 2019 har den siffran ökat till 25 232.

Visningar och klick på sökfraser kopplat till kyrkoårets bibeltexter för 2018
Visningar och klick på sökfraser kopplat till kyrkoårets bibeltexter för 2019

Det verkar som att förklaringen till ökningen av trafiken till kyrkoårets bibeltexter beror på ett ökat intresse, åtminstone i antalet sökningar på Google. Ser vi ett allmänt uppsving i frågor som rör tro och andlighet?

Skaffa ett eget konto i Google Analytics

Hur ser era siffror ut? Om ni inte har kopplat ihop er webbplats med Google Analytics, gör det nu. På intranätet Webbhjälp finns lathundar för att komma igång med Analytics. Gå sedan vidare med att skapa en vy som utesluter trafik från Svenska kyrkans nätverk. På så sätt kan vi se trafik utan att datat påverkats av oss själva. Gör inställningar för att få data om vad som söks på på din församlings webbplats. Avsluta med att ladda ner en rapportmall för din webbplats.

Behöver du hjälp med hur Analytics fungerar, så erbjuder Google bra kurser i Google Analytics Academy.

Lycka till!