Per Hård af Segerstad. Foto: Markus Nyberg
Per Hård af Segerstad

Så var pandemiåret 2020 på Svenska kyrkans bloggportal

Vi lägger ännu ett år till handlingarna. Många har skrivit olika varianter av ”det var ett märkligt år”, så jag avstår från sådana ordval här. Tillsammans har vi i alla fall åstadkommit ett imponerande innehåll på vår kära bloggportal. Bra jobbat, alla!

Först lite siffror och sedvanliga hurrarop

Vi har i skrivande stund 75 aktiva bloggar på vår kära portal. Det är lurigt att försöka ta reda på hur många vi är som bloggar på de 75 bloggarna. Men om jag skulle gissa är vi minst 300 individer. Som alla har det gemensamt att vi är aktiva i Svenska kyrkan. I vardagen, i mötet med människor, bakom ett skrivbord eller på en kyrkogård. Det är det riktigt fina med den här platsen tycker jag. Att det inte spelar någon roll vem du är eller vad du gör, så länge du gör det som en aktiv medmänniska i Svenska kyrkans stora verksamhet.

Tillsammans har vi författat 808 inlägg under 2020. Åttahundraåtta! Det är [snabb huvudräkning med hjälp av miniräknaren i datorn] ungefär 2,2 inlägg om dagen. Hela året. En nedgång jämfört med förra årets 983 inlägg (-20 procent ungefär). Men det är ju kvaliteten som räknas i slutänden. Även om det är roligt med siffror också.

Nu skriver vi ju inte lika mycket året runt. Och folk läser heller inte hela tiden. I statistiken kan jag se tydliga toppar och dalar i läsningen. Tisdag 28 januari till exempel. Och fredag 30 oktober. Även fredagarna 10 april och 24 april är tydliga toppar i besöken. Perioden från mitten av juni till mitten av augusti är en svag men ändå tydlig semesterperiod. Kanske ägnar folk sig åt badstranden istället för bloggläsning då?

Årets mest lästa inlägg

Förra året gjorde jag en lista som tog med de mest lästa inläggen som inte var publicerade på vår mest besökta blogg, Tankar inför helgen. I år tänkte jag göra likadant, men för att ge Tankar inför helgen den cred den så väl förtjänar får den en egen, lite mindre, lista.

Precis som vanligt är det inte säkert att inläggen nedan har skrivits under 2020. Tiden har en förmåga att ge inlägg en långsam skjuts uppåt på listan, så om du saknar något inlägg här är det inte omöjligt att det dyker upp nästa år.

1. 4 saker du inte ska säga till en sörjande
  2. Till min son! Student 2017
    av Erika Utbult på bloggen Mellan tummen och pekfingret
  3. Amen, vad betyder det egentligen?
    av Tomas Jarvid på bloggen Vandra vägen
  4. Vad betyder egentligen apokalyps?
    av Tomas Jarvid på bloggen Vandra vägen
  5. Varför är ett ankare en symbol för hoppet?
    av Tomas Jarvid på bloggen Vandra vägen
  6. ”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen…”
    av Janåke Hansson på bloggen Svenska kyrkan Tjörn
  7. Bön om sinnesro med förbehåll
  8. Gud som haver barnen kär
    av Tomas Jarvid på bloggen Vandra vägen
  9. Vem får komma till himlen?
    av Åke Bonnier på bloggen med samma namn
  10. Morgonbön som täcker allt
    av Tomas Jarvid på bloggen Vandra vägen

Årets mest lästa inlägg på Tankar inför helgen

Tankar inför helgen är vår mest besökta och lästa blogg. De som bloggar här är präster som varje vecka reflekterar över kommande söndags bibeltexter.

1. Dagen när förlåtelsen sprack
  2. Ökenvandring
  3. Corona, corona, corona
  4. Nallen buren bär den vuxna
  5. Likt en diamant i skyn och För flockens skull
    (Precis lika många läsare!)

Intressanta nykomlingar på listan

Den som minns förra årets lista känner nog igen sig en del i år. Den välformulerade och uthållige bloggaren Tomas Jarvid fortsätter träffa rätt för läsekretsen. Högsta nykomlingen är inlägget ”Vad betyder egentligen apokalyps?” från 2015. Jag misstänker att just det inlägget har bidat sin tid i väntan på rätt förutsättningar. Och de förutsättningarna kom ju som bekant i början av 2020.

En predikan från Tjörn hittar vi på listan. Den handlar om hur folket tror sig kunna sätta dit den där Jesus, som är så obekväm och säger fel saker.

Han var helt enkelt alltför obekväm. Man tyckte att han umgicks med fel sorters människor. Många tålde inte heller det han sa.

Janåke Hansson, predikan i Rönnängs kyrka 19 juni 2016

Men si den gubben går inte. Folket får en efter en släppa sina stenar och vandra hemåt. En ofta berättad bibeltext som alltid förtjänar tid, reflektion och tankar.

Jag håller det inte för omöjligt att biskop Åke Bonniers inlägg om vem som får komma in i himlen också kan relatera till pandemin. Det kan förklara det inläggets närvaro på den här listan.

Banankakan med choklad, som länge förgyllt listan med sin närvaro, halkar ut från topp tio. Detta trots att läsarna säkert i större utsträckning än någonsin förut hållit sig hemma och bakat kaka. Jag vägrar tro att det här beror på att choklad inte längre smakar gott, utan håller tummarna för att receptet letar sig upp på listan igen nästa år. Och du kanske kan skriva ett av dina favoritrecept som gör det sällskap?

Sorg är något av det viktigaste vi kan prata om

Inlägget som envist hänger kvar högst upp på listan handlar om sorg. Som jag skrev förra året: ”[…] det vi som kyrka och människor är riktigt bra på är att sätta ord på sådant som kan vara svårt. Det är något som vi ska bejaka och fortsätta skriva om”.

Våra läsare vill veta mer om hur vi tänker, känner och lever. Och de vill ha fakta och undervisning. Om vi fortsätter vara personliga, raka och ärliga i våra inlägg kommer läsarna fortsätta komma till oss. Fortsätt skriva, kära vänner! Gott bloggår 2021!