Apr 27

Vittnesbörd på dokumentärfilmfestival

Är plats i Nyon (Schweiz) sedan i fredags för medverka i juryn under dokumentärfilmfestivalen Visions du Réel . Mittemellan Genève och Lausanne har man arrangerat festival sedan 1969 och drar ca 40 000 besökare per år. Pas mal för en stad på 18000 invånare! Sitter alltså i den interreligiösa juryn tillsammans med två belgare. Mourad Boucif är själv regissör med fyra egna filmer i bagaget, senast med Les Hommes d’argile (2015). Mourad är ordförande och den muslimska rösten i juryn. Geneviève de Simone-Cornet bor i Nyon sedan 10 år och arbetar som journalist på katolska Genèvebaserade veckotidningen Echo Magazine . Samma dag som festivalen började fick dessvärre den judiska representanten, Sascha Lara Bleuler, Zürich, lämna återbud av familjeskäl. Hon är annars konstnärlig ledare för en filmfestival kring mänskliga rättigheter. Inte en komplett abrahamitisk hand alltså, men vad göra?

Att gå på dokumentärfilmfestival är att resa till jordens alla hörn. Att översköljas av 21 filmer ger också en känsla av vad som händer just nu. Vad är det som upprör, förenar eller förbryllar oss? En tydlig tematik i år är vittnesbördet och jag skulle faktiskt vilja börja utanför festivalen. I söndags firade vi ekumenisk gudstjänst tillsammans, där klipp från filmen Human återkom under gudstjänsten , som preludium, predikan och postludium. Människor berättar om sina liv rakt upp och ner. Närbild på deras ansikten. Berättelser om skuld, smärta, hopp och försoning. Oerhört starkt. Istället för predikan fick vi samtala i bikupor. Ett grepp som inte alltid faller väl ut. Den här gången gick det knappt att få stopp på folk.

Ett liknande grepp tas av amerikanen Lech Kowalski som återvänder till sin uppväxts Utica (New York) för att tala med ”vanligt folk”, i filmen I pay for your story. Han skildrar en döende stad, utan hopp, där droger för många ter sig som den enda inkomstkällan. Under arbetat intervjuade han över 200 människor, varav vi får se en dryg handfull. Naket, rått. Han ger röst åt de som inte har röst. Ställer sig tydligt på deras sida och mörkar inte heller med sin egen berättelse (som barn till polska invandrare). I samtalet efteråt blir systemkritiken ännu tydligare. Han vill visa ett USA som han menar har blivit ett slags apartheidland, med oöverstigliga barriärer, där privat kriminalvård och läkemedelsindustrin tjänar pengar på att ingenting förändras. Den är en viktig film, även om den också väcker etiska frågor. Hur gör man en berättelse av dessa hundratals tragedier? Är det ok att låta människor blotta sina livstrauman för 15 dollar, är inte det också en slags  ekonomiskt utnyttjande? Och kan inte dessa vittnesbörd användas av rasistiska krafter i dagens USA? Svåra frågor, definitivt inte en film som går obemärkt förbi.

Sent igår kväll fick vi en två timmars glimt från Sibirien i Francois Jacobs A Moon of Nickel and Ice . En handfull människoöden från staden Norilsk, ovanför polcirkeln med 9 månaders vinter. Byggdes av Gulag fångar på 1930-talet. Idag är staden i princip synonym med gruvföretaget. Vi får träffa en gruvarbetare, en teaterregissör, ungdomar som vill flytta och som vill stanna. En överlevare från lägren. En grafisk designer och aktivist som kämpar för att historien inte ska glömmas. Här skulle jag vilja säga att filmen också verkligen lyckas med att knyta samman då och nu. Historien är inte bara något som flimrar förbi, en förevändning för något annat. Historien framställs istället som något alltjämt verksamt, som vi för guds skull inte får glömma så att samma förbrytelser kan hända igen. Denna film om smällkalla miljökatastrofen rymmer förvånansvärt mycket värme, mitt i alla politik. Hade inte vågat hoppas på det, men det säger mer om mig. Kanske något för den som klagar på att vintern aldrig tar slut (om något lång, 110 min).

Tror att jag tackar för mig där.

Mikael LarssonMicke L Nyon

Lektor i Gamla testamentets exegetik, teologiska institutionen, Uppsala universitet

Apr 3

Hjärtat får vara med

Film där hjärtat får vara med

När vinter gått till vår, det är då det är dags för BUFF barn – och ungdomsfilmfestivalen i Malmö. Under festivalen tävlar åtta nominerade filmer om Svenska kyrkans ungdomsfilmpris. Juryn har att utse en vinnande film som vid sidan av mer gängse kvalitetskriterier för filmpriser även bland annat ska kunna användas i kyrkligt filmarbete, har värderingar som ska kunna ses i ljuset av evangeliets budskap, har en existentiell tematik och allmän genomslagskraft som inte begränsas av nationell eller lokal kontext.

20170324_201121

Baldur Einarsson, huvudrollsinnehavare i Heartstone. Foto: Andrea Kollmann

Årets jury berättar om givande och djupa samtal, som mynnande ut i ett genemsamt beslut att till årets vinnare av Svenska kyrkans ungdomsfilmpris vid BUFF i Malmö utse den isländska filmhiten Heartstone (Hjartasteinn, 2016) av Guðmundur Arnar Guðmundsson. På plats för att ta emot vinnardiplomet vid prisceremonin i Malmö Gamla Rådhus var huvudrollsinnehavaren Baldur Einarsson.

.

I juryn ingick prästen Katarina Vaarning, församlingspedagogen Jesper Ödemark och regissörerna Sanna Lenken och Sofia Norlin.

Deras motivering lyder:

 

En sinnlig relation beskrivs i ett våldsamt landskap. Ett sökande

efter identitet med sprickor som släpper in både ljus och mysterium. Med sensuellt

bildspråk och värme skildras en passionsberättelse.

 

Du kan läsa mer om filmen i länken här:  Filmens officiella hemsida

 

Juryn delar med sin några tankar kring sina erfarenheter från juryarbetet

Katarina Vaarning, präst: BUFF är viktigt för att det är den största barn- och ungdomsfilmfestivalen i Sverige, och den är här i Malmö. Filmen kan fördjupa ämnen som vi som kyrka tar upp i våra verksamheter, genom att ge bilder som gör det lättare att tränga in i ämnena. Vi utgår från bibeln men vi behöver också kunna lyfta in de stora berättelserna, de stora orden, i dagens liv och ofta är film ett väldigt bra medium för det.

Jesper Ödegård, församlingspedagog: Jag tänker också multimediaupplevelse. Barn och unga är så vana att matas med ord och bild och ljud i ett paket, och i det fältet fungerar film. Vi kan välja att visa film utifrån ett visst tema, eller en film vi tror ska landa rätt.

En film som kan vara från en annan plats, på ett annat språk, en annan verklighet, som visar att de stora frågorna är globala, film som går på djupet som visar något annat, vad som är viktigt i livet på riktigt, på insidan och det är ju så vi arbetar inom kyrkan. Att se att människor är lika världen över i de stora frågorna men jag tror också att man kan få syn på sig själv genom att se andra i en viss ålder, och relatera till att man växer, blir äldre.

Katarina Vaarning: En 14-åring i vilket land som helst blir också kär för första gången, funderar över sin identitet, hanterar relation till sina föräldrar, funderar över meningen med livet. Att se filmer som är visar att man inte ensam om det man går igen.

Utifrån era tidigare erfarenheter, är det något som skiljer sig att sitta i en jury för ett filmpris från Svenska kyrkan?

Sanna Lenken, regissör: I stort så har det varit som i annat juryarbete. Men en sak vi pratat om ganska mycket är vad är det existentiella i filmen, vad är det filmerna talar med oss om? Om vi fyra med våra olika bakgrunder kan tala om det, kan alla göra det.

Sofia Norlin, regissör: Det har varit ganska djuplodande samtal med de fantastiska jurykamraterna. Samtal om vad som sker i själen, i miljön i de olika filmerna. Vi har pratat mycket om vad är det filmen berättar, på ett djupare plan. En sak som väldigt tydligt kommit fram i våra samtal är om det i filmerna finns ett hopp, ett ljus, det har varit viktigt.

 

Charlotte Wells

Handläggare för kulturfrågor, Kyrkokansliet Uppsala

Apr 3

Dröm vidare

Rojda och Caroline kompr

Rojda Sekersöz tar emot Angelos-ikonen av biskop emerita Caroline Krook vid prisceremonin på biograf Draken i Göteborg. Foto: M. Ringlander

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vintern och våren är en festivaltät månad på filmfronten. I skiftet mellan januari och februari kan filmvänner glädja sig åt det rika och omfattande film- och seminarieprogrammet under den internationella Göteborg Film Festival, den mest omfattande filmfestivalen i Norden. Under dagarna precis före festivalen invigs så har juryn för Angelos Svenska kyrkans filmpris genomfört sitt arbete för att kunna presentera sitt val av vinnare vid filmens första screening under festivalen, då som en överraskning för filmteam och regissör. I år skedde det inför en helt fullsatt salong på Göteborgs paradbiograf Draken redan under festvalens andra dag. Biskop emerita Caroline Krook var den som delade ut vinnardiplomet och en Angelos-ikon av Erland Forsberg till allmänt jubel under prisceremonin i samband med premiärvisningen Dröm vidare av långfilmsdebuterande regissören Rojda Sekersöz.

Så här motiverade juryn sitt val;

Svenska kyrkans filmpris 2017 går till filmen Dröm vidare för den trovärdiga skildringen av en ung kvinnas kamp att finna sin identitet och att orka vara den trogen. Regissören Rojda Sekersöz långfilmsdebut imponerar i skildringen av vänskapsrelationer på gott och ont och visionen av att det aldrig är för sent att börja på nytt.

Filmen går på biografer runt om i landet.

 

 

 

 

 

Mar 21

BUFF 2017

God start på vecka med film för barn och unga

regn

På måndagskvällen invigdes den 34:e BUFF Internationella Filmfestival i Malmö, Barn- och ungdomsfilmfestivalen. Medan invigningsfilmen Oskars Amerika (Norge, 2017, regi: Torfinn Iversen) visades strilade ett milt vårregn, vilket får ses som en god start på en vecka fullmatad för film och seminarier med växkraft.

Årets festivaltema är Inflytande. Vilket inflytande har unga i samhället, egentligen? Temat avspeglas i val av filmer och kanske framförallt i seminarierna.

Med ett brett grepp utgår man från frågor som ”Hur tas barns- och ungdomars egna filmande, filmanvändande och färdigheter tillvara?”, ”Vilket inflytande har unga på det utbud som riktar sig till dem?”, ”Kan begreppet juvenism användas för att göra maktstrukturer som diskriminerar barn och unga synligt”?

En spännande vecka väntar!

Festivalens innehållsrika program hittar du på BUFFs hemsida, följ länken HÄR.

 

Charlotte Wells

Handläggare för kulturfrågor, Kyrkokansliet

 

 

Feb 1

BUFF i mars

Nu har programmet till BUFF 2017 släppts. Länk till hela programmet hittar du HÄR.

Den internationella filmfestivalen för barn- och ungdomsfilm i Malmö genomförs den 20-25 mars för 34:e gången. Under festivalveckan kommer vinnaren av Svenska kyrkans Ungdomsfilmpris att utses och Svenska kyrkan medverkar som arrangör till punkter i programmet; med ett seminarium med titeln Delaktighet och beslutsamhet och återigen kommer filmmusik att spelas av Carl Adam Landström på orgeln i S:t Petri kyrka.

Jan 11

Seminarium Fokus Gudar och människor

 

Till filmfestivalens fokustema Gudar och människor är Svenska kyrkan medarrangör till två seminarier.

Fokus Gudar och människor – Är det möjligt att filma Gud?

Plats: Auktionsverket Kulturarena, Tredje Långgatan 9, Göteborg

Tisdag 31/1 kl. 17.00-17.45 Sedan filmens födelse har den varit tätt sammankopplad med religion och tro. Ingmar Bergman, Pier Paolo Pasolini, Mohsen Makhmalbaf och Kim Ki-duk är bara några av alla filmskapare som brottats med sin egen tro eller intresserat sig för teologi och religionsutövning. I årets fokus Gudar och människor visas en rad nya filmer som anknyter till tro och religion på olika sätt, och festivalen arrangerar även filmvisningar i en kyrka, en synagoga och en moské. Men vilken är religionens roll i den samtida filmkulturen, och vilken är filmens roll i religionen? Hur har tro, gudar och religion skildrats i filmhistorien och vad har fungerat – och inte fungerat? Vi har samlat en kvintett kunniga personligheter, med olika tro och expertis, för att dela med sig av sina perspektiv på film och religion. Medverkande: Ola Sigurdson, teolog och professor i tros- och livsåskådningsvetenskap; Anita Goldman, författare och journalist; Mohammad Muslim, imam och föreläsare, doktor i religionsvetenskap; Göran Greider, författare, poet, journalist; Yael Feiler, teaterregissör, dramaturg och översättare, forskare och universitetslektor vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion vid GU. Moderator: Anna Lindman, journalist och programledare, med inriktning på religions- och livsfrågor.

Arrangör: Seminariet genomförs i samarbete mellan Göteborg Filmfestival och Svenska kyrkan Entré: Festivalpass
 

Fokus Gudar och människor – Tro och politik

Plats: Auktionsverket Kulturarena, Tredje Långgatan 9, Göteborg

Onsdag 1/2 kl. 13.00-13.45

I årets fokus Gudar och människor visas filmer som på olika sätt handlar om tro och religion, och i detta samtal medverkar några av regissörerna. Hur arbetar de med att skildra ett så mångfacetterat och känsloladdat ämne som religion på film; vilka är möjligheterna, utmaningarna och svårigheterna? I Son of Joseph anspelar Eugène Green på den bibliska familjehistorien. Omar Regan har gjort American Sharia i filmbolaget Halalywood, som han startat för att motverka fördomsfulla bilder av muslimer och islam. Elisabeth E. Schuchs The Book of Birdie utspelar sig i ett kloster och i The Preacher berättar Magdi Ahmed Ali om samspelet mellan en muslimsk predikant och de egyptiska myndigheterna. Här möts de i ett samtal om religion, politik och film. Medverkande: Eugène Green regissör (Son of Joseph); Omar Regan regissör (American Sharia); Magdi Ahmed Ali regissör (The Preacher); Elisabeth E. Schuch regissör (The Book of Birdie). Moderator: Neta Norrmo, filmare, journalist och curator.

Seminariet hålls på engelska och genomförs i samarbete mellan Göteborg filmfestival och Svenska kyrkan. Entré: Festivalpass

Jan 11

Fokus Gudar och människor

Fokus Gudar och människor i Göteborg

I årets digra filmprogram ryms en sektion som heter ”Gudar och människor”, där återfinns en rad filmer som anknyter till tro och religion. Hela nitton filmer finns med i sektionen, vilka beskriver, ger perspektiv på eller utmanar olika religioner.

Länk till presentation av filmerna i Fokus: Gudar och människor hittar du HÄR

 

Tre filmvisningar – tre religioner

I ett samarbete mellan festivalen och Interreligiösa rådet i Göteborg arrangeras visning av tre av filmerna i filmsektionen i respektive i en kyrka, en synagoga och en moské.

Söndag 29/1 kl 15 Göteborgs synagoga, Östra Larmgatan 12

Filmen Harmonia, en prisbelönt samtidstolkning av Första Moseboken i konserthusmiljö. Regissören Ori Sivan finns med för ett samtal efter filmen.

Måndag 30/1 kl 19.00 Göteborgs Domkyrka, Västra Hamngatan/Kyrkogatan

I Domkyrkan visas den franska filmen Son of Joseph, en lekfull biblisk drift med samtiden, regisserad av den Eugene Green. Visningen följs av ett samtal lett av Svenska kyrkans Mikael Ringlander.

Onsdag 1/2 kl. 18:30 Göteborgs moské, Myntgatan 4

I Göteborgs moské visas den amerikanska ”buddy cop”-komedin American Sharia i ett amarbete med Unga muslimer. Filmen är den första som producerats på bolaget Halalywood, startat av filmens regissör Omar Regan, för att verka mot islamofobi i samhället. Regan kommer finnas med för samtal efter filmvisningen.

 

Jan 11

Premiär för Svenska kyrkans kulturstipendiater

Frida och Lasse Barkfors mottog år 2015 Svenska kyrkans kulturstipendium för arbetet med dokumentärfilmen Death of a Child. Filmen kommer nu att visas i Göteborg och har nominerats till Dragon Award Best Nordic Documentary.
Death of a Child tar liksom deras första film Pervert Park upp frågor om socialt stigma, skuld och förlåtelse. Här rör det sig om föräldrar vilka upplevt det mardrömslika i att själva vara orsak till att deras barn avlidit och hur de och omgivningen reagerar på och hanterar detta.

Filmen har sin första visning under festivalen den 1 februari. Missa inte den.

Länk till filmpresentationen i programmet hittar du HÄR

 

pressbild-death-of-a-child

Jan 11

457

drakenNu är hela programmet för den 40:e filmfestivalen i Göteborg presenterat. Det innehåller inte mindre än 457 filmer från 84 länder, en lång rad seminarier och andra arrangemang under de 11 dagar som festivalen pågår.

Nordens största filmfestival invigs högtidligen den 27 januari på den ståtliga biografen Draken.

Länk till programmet hittar du HÄR.

Biljetterna för allmänheten släpps den 14:e januari.

Jan 11

Angelos, de tävlande filmerna

I tävlan om Angelos – Svenska kyrkans filmpris 2017

De filmer som nominerats i tävlan om Angelos Svenska kyrkans filmpris vid årets filmfestival i Göteborg är nu presenterade. De är till antalet sexton och är både spelfilmer och dokumentärer uttagna bland kommande svenska premiärer. Som under de senaste åren kommer vinnaren att offentliggöras och priset delas ut vid filmens första visningstillfälle under festivalen.

De nominerade är

Ouaga girls Theresa Traoré Dahlberg

Shapeshifters Sophie Vuković

Citizen Schein Kersti Grunditz Brennan, Jannike Åhlund, Maud Nycander,

Dröm vidare Rodja Sekerzök

Exfrun Katja Wik

Epifanía Anna Eborn och Oscar Ruiz Navia

Prison sisters Nima Sarvestani

Den enda vägen Manuel Conchas

Rum 213 Emelie Lindblom

Trafikljusen blir blå imorgon Ragnhild Ekner

Min mor Maj Wechselman

Vykort från Petrokemin Simon Borka Gunnarsson

The Intertia Variations Johanna Saint Michaels

Ingen tid för kärlek Bengt Löfgren och Bo Sjökvist

Pearl of Africa Jonny von Wallström

Sameblod Amanda Kernell

 

I årets jury ingår

Mikael Ringlander, ordförande i juryn.

Präst, projektledare för Kultursamverkan Svenska kyrkan Göteborgs stift och en av projektledarna för Svenska kyrkans kultursatsning Se Människan. Tidigare pressfotograf.

Caroline Krook, seniorbiskop i Svenska kyrkan, ordförande för Sigtunastiftelsen, författare och föredragshållare med stort intresse för kultur och socialetik. Tidigare biskop i Stockholms stift, domprost i Stockholm domkyrkoförsamling vilken inledde sin prästgärning som fängelsepräst i Kirseberg Malmö.

Roland Hedlund Projektledare och producent på SVT under åren 1970 till och med 2013. Har arbetat med bl a Hem till byn, Ett dockhem, Charlotte Löwensköld, Röd snö, Vem Vet Mest? och På spåret. Var en av initiativtagarna/konstruktörerna till Doobidoo.