Keining från Cannes


Att vara gäst på filmfestivalen i Cannes är en perfekt blandning mellan hårt jobb och fest. Och just det, ja. Film förstås! Det är filmvisningar från arla morgon till sen natt och är det inte visningar så är det screenings eller någon work-in-progress på filmmarknaden.

Film som business

För hur mycket glam och party Cannes än är, så är alla där för samma skäl. Filmare, producenter, distributörer, skådespelare och agenter har alla samma mål. Att sälja in sin produktion via en av världens största filmmarknader – Le Marché du film. Helst över hela världen.

Det roliga är att kvalitén av produktionerna skiljer sig rejält. Det promotas allt från sämsta och billigaste B-filmen till värsta intellektuella uppvisningen i fantastiska filmproduktioner. 

Massakrerade visningar

Förr i tiden, innan mobilerna och surfplattorna, bokade de inbjudna köparna möte med filmskaparna/producenterna/distributörerna direkt efter filmvisningens slut. Nu är inte längre filmvisningarna en njutbar upplevelse av en film som ska säljas på marknaden.

Mobiler ringer, sms, ett och annat högt samtal tillhör vanligheterna när nu köparna måste vara först till kvarn. Vilket innebär att filmen ibland bara har ett par minuter på sig att göra ett bestående intryck. Varje filmskapares mardröm!

Work in progress

Ibland är det inte ens en sammansatt och färdigklippt långfilm som får stort intresse på en gång. Så kallade work-in-progess (korta ofärdiga snuttar av scener från till exempel en långfilm) visas också flitigt och kan skapa ett bra buzz för en film som kanske har premiär först om ett år.

Innan de korta visningarna får man som tittare ofta förmaningen att inte bry sig om varken ljudet, klippningen eller musiken. Vilket så klart är ganska svårt. Film består ju av en harmoniserande helhet. Om det finns tvivel om hur väsentliga element som – ljud, ljus, färg, musik och klipp – är för en film så försvinner de definitivt här!

Svensk film om gatubarn i Kurdistan

Under årets festival fick speciellt en svensk film som visade upp ett par scener från den pågående produktionen stort intresse från internationella köpare. Filmen heter ”Bekas” och regisseras av Karzan Kader.

”Bekas” gjordes först som kortfilm och vann en Oscar (student 2011) och handlar om ett par bröder i irakiska Kurdistan. Med humor och allvar väcker den frågor kring kunskap, kring hur vi lever våra liv och om gatubarns situation i världen.

Filmens producent, Sandra Harms som av Svenska Filminstitutet utsågs till Producer on the Move på årets festival, såg med glädje hur England, Israel, Benelux-länderna, Mellanöstern, Sydkorea och Taiwan snabbare än snabbt förvärvade rättigheterna till långfilmen. Endast efter ett par minuter av färska filmsnuttar! Det bådar verkligen mycket gott.

Alexandra Therese Keining. Foto: Karl-Henrik Edlund

Bekas har svensk premiär 30 november och distribueras av SF. TrustNordisk är ansvariga för den internationella försäljningen. 

Alexandra Therese Keining

regissöre, Stockholm

ledamot av juryn för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2012

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *