Manuspris i ”Bergmans anda”

Inför Bergmanveckan 25 – 30 juni har en jury arbetat med att i hård konkurrens kora en vinnare i den kortfilmsmanustävling som utlysts till Bergmanveckan 2012.

Priset tilldelas bästa kortfilmsmanus för spel- eller dokumentärfilm med ett produktionsstöd motsvarande 140 000 kronor. Manuset ska vara inspirerat av Ingmar Bergmans ”filmiska verk, stil eller tematik och vara angeläget för vår tid”.

Kyrkan och Bergman?

I juryn har också Svenska kyrkan en plats och under våren har jag haft det intressanta uppdraget att diskutera kortfilmsmanus.  Som förberedelse inför bedömning av sammanlagt 25 kortfilmsmanus tog jag hjälp av Le Mondes filmkritier Jacques Mandelbaums porträtt av Ingmar Bergmans filmskapande i Cahiers Du Cinemas serie, Masters of Cinema.

I sin beskrivning av Bergmans filmskapande blir det tydligt varför det är en poäng att svenska kyrkan har en roll att spela i en manustävling om filmidéer i Bergmans anda. Bergmans universum är genomsyrat av en beroende- och komplex uppbrottsrelation till kristen tro. I fem punkter tydliggör Mandelbaum något han tycker karakteriserar Ingmar Bergman.

Tvivel, ensamhet och botemedel mot döden

1. Han rör sig i en  judisk-kristen föreställningsvärld, med tvivel, hädelse och med ondskans som realitet; ”A Judeo-Christian theatre; doubt, blasphemy & evil”.

2. Han arbetar med den fundamentala och ontologiska ensamheten som präglar individens existens genom en lek med speglar och gemensamma men separata rum: ”Ontological separation of individuals; the use of mirrors and space”.

3. Ingmar Bergman leker med en blandning av fantasi och verklighet. ”Mixing of reality and fantasy”.

4. Den inre verkligheten återspeglas genom ljussättning, klippning och visuella uttryck. ”Inner reality created in lightning, editing and visual expressions”.

5. Och slutligen, konsten själv, är ett botemedel mot själva döden. ”Art in life a remedy against death”.

Tomas Axelson

Svår uppgift

Dessa dimensioner blev också en bra bakgrund kring juryns ganska svåra uppgift att gemensamt leta sig fram till ett manus som kan tänkas bidra med en ny tids berättelser om det samtida Sverige som på något sätt och i någon mening kan tänkas vara i ”Bergmans anda”.

Vi lyckades till slut och det ska bli spännande att få deklamera årets manuspristagare vid en prisutdelningsceremoni på torsdag 28 juni på Fårö.

Tomas Axelson,

lektor i religionsvetenskap, Falun