Nunnor, präster och kärlekskranka patienter

Då har man fått se en lite skymt av Berlinalen igen. I torsdags drog festen igång, för 63 gången. Den stora juryn leds av ingen mindre än Wong ”In the mood for love” Kar Wai, vars Kung fu äventyr The Grandmaster öppnade festivalen. I stora juryn hittar vi för ovanlighetens skull också en nordisk representant i Susanne Bier.

Bland filmerna i tävlingssektionen har vi kanoner som Steven Soderberg (Side effects), och Gus van Sant (Promised Land). För första gången på väldigt länge har också ett svenskt bidrag valts ut för tävling. Reklamfilmsregissören Fredrik Bond debuterar i långfilmsformatet med gangsteraction, The necessary death of Charlie Countryman. Den visas först senare i veckan och inget förhandssnack om den har nått mig.

Seidl om paradiset

En regissör som det däremot snackas mycket om är Ulrich Seidl, som har gjort en mini-Kieslowski, alltså en biblisk trilogi, denna gång baserad på Kärlekens lov i 1 Kor 13: tro, hopp och kärlek. De två första: Paradise: Love och Paradise: faith visades förra året i Tyskland och den tredje delen Paradise: Hope deltar i tävlan i årets Berlinal.

Första delen har just haft svensk biopremiär och handlar om tyska sexturistande kvinnor i Kenya. Sista delen handlar om förälskelsen mellan patient och behandlare vid ett ”diet camp” i de österrikiska bergen.

Seidl har sin alldeles speciella dokumentära stil. Det är långa tagningar, också på det till synes ovidkommande och vardagliga. De jag pratar med berättar att just undersökandet av kroppen, inte minst den kvinnliga starka som inte alls överstämmer med de tuktade idealen, står i centrum inte bara för trilogin, men också för Seidls konstnärskap i stort. Definitivt något att kolla in.

Huppert som nunna

Vi har också två filmer med tydlig anknytning till kyrkans liv i årets startfält. Den första är franska La Religieuse av Guillaume Nicloux med Isabelle Huppert i huvudrollen. Filmen är en remake utifrån Denis Diderot novell som tidigare filmats av Jacques Rivette (1966).

Handlar om en flicka som tvingas gå i kloster för att föräldrarna inte har råd med hemgiften. Hon trivs inte kan säga, hon har problem med underordningen. Filmen visas idag.

Den andra filmen som direkt adresserar kyrkan är polska In the name of. Där möter vi på nytt prästen som brottas med celibatet. Mer om den senare.

Mikael Larsson. Fotograf: Kervin Tran.

Den sex personer starka ekumeniska juryn leds i år av en katolik från Kuba, Gustavo Andujar.

Som vanligt delar man ut inte mindre än tre priser, i den officiella sektionen (”storfilmerna”), Panorama (globala perspektiv) och Forum (yngre, mer experimentella filmare).

Mikael Larsson