Interfilm – eldsjälarnas gäng

Anledningen till mitt Berlinbesök var årsmöte med det ekumeniska nätverket Interfilm. Varje gång vi träffas och går igenom verksamhet och ekonomi blir jag lika förvånad. Med svenska mått mätt är detta omöjligt.

Interfilm är närvarande med filmjurys på 19 (!) festivaler årligen, tre helt egna och 16 tillsammans med katolska syskonorganisationen Signis. Därutöver arrangerar man mindre seminarier på 2-3 platser per år.

Första priset till Smultronstället

Det första priset gick till Ingmar Bergmans Smultronstället i Berlin 1963. I Cannes har man nu varit närvarande i 40 år. I Venedig har man så sent som 2011 (med Susanne Wigorts Yngvesson i juryn) tagit initiativ till ett nytt pris (”for promoting interreligious dialogue”). I Berlin så är man med och stöttar ett nytt interreligiöst ungdomspris (judar, kristna, och muslimer), som är planerat att sjösättas nästa år.

Man har alltså 50 års arbete i ryggen och man gör ändå nytt. Den nominella budgeten: mindre än 300 000 kr. Verksamheten bygger på ett massivt fotarbete av dess medlemmar. Genom personliga relationer med festivalledningarna runt om i Europa inbjuds vi år efter år att medverka.

Festivalen betalar alltid hotell, ibland också resa, för våra jurymedlemmar. Om den nuvarande ordföranden, schweizaren Hans Hodel, får man nog säga att han har svart bälte i nätverkande. Minst.

Faith, religion and film

Var tredje år samlas Interfilms generalförsamling, alltså alla medlemmarna. Senast det begav (2010) sig var vi i Köpenhamn och då handlade det om hur trierska Dogma-rörelsen påverkat den skandinviska filmen.  I sommar är det dags igen, 7-9/6 i Hannover.

Temat är då ”Faith, religion and film” och vi kommer bland annat att fundera över vad som utmärker de filmer som tar emot våra priser. Vilka kvaliteter är det vi premierar egentligen? Vart leder just de här kriterierna? Bland huvudtalarna i Hannover finns Tomas Axelson från Falun, som gjorde sin Interfilmdebut i Leipzig i höstas.

Svenska kyrkan och Interfilm

Kriterierna för svenska kyrkans filmpris är i hög grad inspirerade av Interfilm.  År 2000 arrangerade dåvarande kultursekreterare Karin Nyberg Fleischer tillsammans med filmkonsulent Ylva Liljeholm det första Interfilmseminariet i Sverige, i Örebro. Bara två år senare (2002) delade Svenska kyrkan ut det första filmpriset på Göteborgs filmfestival.

2009 gjorde Ylva Liljeholm tillsammans med undertecknad ett Interfilmseminarium på Fårö i samverkan på Bergmanveckan. En frukt av det blev att Svenska kyrkan blev en part i det nyinstiftade manuspriset Efter Bergman, som delats ut sedan 2010.

Mikael Larsson. Fotograf: Kervin Tran.

Film som livsluft

Som svensk är det inspirerande att vara med i ett sammanhang där filmarbetet tas på så stort allvar och där man outtröttligt fortsätter att bedriva kulturdialog år efter år, på 19 festivaler.

Där kultur inte uppfattas som grädden på moset eller som tillväxtfaktor, utan som livsluften vi andas.

Vill man vara med i Interfilm så söker man medlemskap. Det kostar för närvarande 30 euro per år. Det går bra att kontakta mig om det.