Irritation och hopp

Känslan efter filmen är en mognande irritation. När ska andra släppas fram? En generation ligger i vägen. Samtidigt kanske filmen kan väcka andra.

Får ändamålen helga medlen? Hänger jag upp mig på filmens form så att den står i vägen för innehållet. För att jag inte vill se/ta till mig budskapet?

Hur håller vi balansen mellan att förändra individer och att förändra systemet? Måste vi välja?

Förändra hjärtan

I Catholic Worker rörelsen vill man endast förändra hjärtan, eftersom man menar att det är det enda som är möjligt.

Men hur gör vi med den kollektiva synden? Systemets bortvändhet från Gud? Det är lätt att känna uppgivenhet. Eller kommer det att lösa sig själv?

Tänker på en biologilektor som sa att miljöproblemet kommer att lösa sig själv därför att resurserna kommer att bli dyrare. Så att vi kommer att värna resurserna mer, återvinna. Är det sant? Eller förnekelse? Undanflykt?

Det är människans uppgift att vara konstruktivt kreativ. Hopp och förändring hör ihop. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Jag tror på att göra motstånd i det lilla. Att förändra sitt eget hjärta (för att) också kunna vara med på systemplanet. Med hjärtat förankrat är risken för korruption mindre.

Individualismens opium

Är vi pålurade individualism? Är den vår tids opium för folket?

Det är bara individer som framträder i filmen. De talar om illusionen om det kollektiva.

Men gemenskap kostar på. Individualismens problem kan inte lösas med individualism. Gemenskap kanske kräver att jag tar mitt kors

Ett nytt tillsammans

Vi behöver jobba med oss själva – ja! – men inte vänta med resten tills vi är klara. Vi behöver hitta ett tillsammans. Tillsammans är vi starka!

Sara blom. Foto: Malin Kwick

Vi får skapa nya kommuniteter. Där liv och lära ska bli ett.

Prata om det. Ställ om. Hitta alternativ. Uppifrån OCH underifrån!

Detta är inte lagiskhet. Det är evangelium! Vi lever under en annan ”lagiskhet” idag! Vi påverkas av individualism och konsumtionskulturen, och lever under den ”lagen”.

Befrielse från girighet och befrielse från fattigdom går hand i hand.

Sara Blom,

präst i Svenska Kyrkan (Stensjöns församling, Mölndal)

medarbetare i Tankesmedjan Areopagen