Fullsatt på filmklubben

På Filmklubbskvällen i St Johannes församling i Malmö var det fullt hus. Katarina Vaarning rapporterar.

Oväntaf vänskap affischTerminens sista filmkväll i S:t Johannes församling ägnades åt ”En oväntad vänskap”. (Recension av filmen av Beatrice Lönnqvist finns i bloggarkivet, 10/11-12).

Filmen kom 2011, regisserad av Olivier Nakache och Eric Toledano. En av fransk films största internationella publiksuccéer hittills. Den är baserad på en verklig berättelse som blivit bok (Tu as change ma vie,  Michel Lafon). Nu under hösten 2013 har boken också utkommit i svensk översättning. Huvudpersonerna i filmen, Philippe och Driss, är två till synes spektakulärt olika individer. Deras oväntade möte och vänskap som växer fram under filmen tecknas på ett trovärdigt och samtidigt förunderligt sätt.

Gapskratten och fnissen duggade tätt, men efteråt gavs uttryck för ett stort spektrum av känslor bland de närvarande. Någon berättade om hur det ibland tycks som att människor inte är varandras angelägenhet så till den milda grad att vi inte ingriper ens när en människa i vår mitt faller ihop och förlorar medvetandet. Någon vittnade om hur svårt det är när kategoriseringar och fördomar ställer till det för de verkliga mötena oss människor emellan. Samtalet rörde sig också kring var Gud är i allt det här. Vi kunde gemensamt konstatera att Gud kanske är bäst synlig i just de oväntade mötena som gör att våra liv tar steg i lika oväntade riktningar. Det är det som är Livet.

Av olika anledningar, säkerligen t ex både filmens goda renommé och ett mer intensivt informationsarbete, var vår lokal fullsatt. Många nya ansikten skapade både glädje och en viss förvirring. Under våra filmklubbskvällar brukar det vara färre deltagare. Då kan alla sitta i ring och se varandra och filmsamtalet flyta lättare. Med så många nya deltagare och sådana som droppade in efterhand blev det nya förutsättningar för både filmupplevelse och filmsamtal. Jag mötte två insikter – antalet i varje samtalsgrupp måste vara begränsat och det gäller att vara tydlig med när filmen börjar så att hugade filmklubbsbesökare inte stör varandra i filmupplevelsen. De oväntade friktionspunkterna/konflikterna bar jag med mig in i filmens handling och de fick mig att fundera över förutsättningar för när och hur ett möte blir bra respektive dåligt. Ett tema som En oväntad vänskap också berör.

Katarina Herbert VaarningKatarina foto

Kaplan