Filmerna i tävlan om Angelos, Svenska kyrkans filmpris

Angelos av Erland Forsberg. Ikonen är en del av Svenska kyrkans filmpris. Foto: Mikael Ringlander.

Det börjar dra ihop sig till den årliga filmfesten i Göteborg. Göteborgs internationella filmfestival öppnar den 24 januari. Tretton svenska filmer i fullängdsformat är uttagna till tävlan om Angelos-priset, Svenska kyrkans filmpris. Spelfilmerna är i år flest i antal, sju stycken, resten dokumentärer. Priset delas ut i samband att den visas på festivalen.

Här kommer en kortpresentation av de filmer som är i tävlan:

Nånting måste gå sönder av Ester Martin Bergsmark.  En film om identitet, att fly vardagen, stå upp för sig själv och om passionerad kärlek. Den bygger på Eli Levéns roman ”Du är rötterna som sover vid mina fötter” och är festivalens invigningsfilm.

Och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla av Bengt Danneborn. Filmatisering av Håkan Nessers roman om tonårige Mauritz som under the summer of Love, 1967, längtar till storstan. Livet ändras när han förälskar sig och ett brott skakar om den lilla staden.

Stockholm Stories av Karin Fahlén. Långfilmsdebuten för Fahlén blir med en adaption av Jonas Karlssons novellsamling ” Det andra målet”. En väv av parallella historier under några dagar i ett gråkallt Stockholm.

I Remake samarbetar Andreas Öhman i manus regi med Per Gavatin. Liksom i I rymden finns inga känslor och Bitchkram står relationer i centrum.  Här rör det sig om den ständigt filmande Lisa och hennes pojkvän Martins parförhållande som under en resa till New York testas i sin form.

Maria Blom återvänder till Dalarnas som spelplats i relationskomedin HallåHallå, tio år efter Masjävlar. Huvudpersonen Disas liv går på tomgång efter en skilsmässa. Men livet får fart och färg igen genom lite uppror, kärlek och en ny kampsport.

Jag stannar tiden, en dokumentär av Gunilla Bresky om fotografen Vladislav Mikosjas innehållsrika liv. Han fotograferade krigets fasor vid fronten under andra världskriget och gjorde under samma period en resa till London och Hollywood där han bl a träffade tidens stora inom filmen.

Vittne till sin samtid av Maj Wechselmann. Wechselmanns nya dokumentär handlar om Clas-Göran Bjernér och hans erfarenheter från arbete som TV-fotograf vid en lång rad krigshärdar och vid olycksplatser. En film om att alltid utkräva ansvar för världens tragedier.

Jag är fan en panter. Sedan några år har Pantrarna varit en positiv motkraft till gängkriminalitet och skottlossningar i stadsdelen Biskopsgården, Göteborg.  Leo Palmestål och Anders Rundberg fortsätter i en andra dokumentärfilm, nu tillsammans med Jennifer Jerez, att skildra Pantrarna och deras verksamhet.

Freak Out, en dokumentär av Carl Javér om en grupp idealister som vid förra sekelskiftet grundade kolonin Monte Verità i Schweiz. De var emot konsumtionssamhället, åt vegetariskt och har inspirerat många alternativrörelser med sina idéer om hur livet skall levas.

Tarik Salehs Tommy är en kriminalthriller. Anton Hagwalls manus baseras delvis på verkliga händelser. Ett storrån genom förs och hastigt sticker en av gärningsmännen, Tommy iväg. Ett år senare dyker hans flickvän upp i Stockholms undre värld och hämta bytet.

Vive la France. Frankrikes gamla kärnvapenprogram påverkar ännu livet högst påtagligt för befolkningen i Franska Polynesien. Titti Johnson och Helgi Felixons dokumentär beskriver kärnvapentesternas följder genom paret Kua och Terikis liv på en atoll i ö-gruppen, tio mil från Mururoa.

I Henrik Hellströms The Quiet Roar möter en dödligt sjuk kvinna sitt tidigare jag och liv i det undermedvetna medelst hallucinogener och regressionsterapi. Hon vill dämpa sin ångest genom att försöka förstå sina livsval, återuppleva livet när hon befinner sig i dödens närhet.

Concerning Violence. Krig och konflikter har ofta sin grund i historiska skeenden. Det gällde förr och det gäller även idag i vår globala värld. Göran Hugo Olsson har bland annat i arkiven hittat material till sin uppgörelse med kolonialismen i dokumentärfilmens form.

Charlotte Wells

Handläggare för kulturfrågor, Kyrkokansliet