Samtalseminarier på Pustervik

För dig som är intresserad av att ta del av fördjupade samtal med utgångspunkt i aktuella filmer finns det goda möjligheter under Göteborg Internationella Film Festival. Svenska kyrkan fortsätter att vara medarrangör vid de samtalseminarier som hålls på Pusterviksscenen under festivalen, i år vid två stycken.

Måndag den 27 januari 13.00-14.00 Ett samtal om svåra beslut

Trettio år efter dokumentären Shoah (1985), om nazisternas judeutrotning, går Claude Lanzmann återigen tillbaka i tiden med filmen The Last of the Unjust (2013) . Filmen bygger på intervjuer med Benjamin Murmelstein en kontroversiell rabbi, som efter att ha samarbetat med Adolf Eichmann, blev äldste i koncentrationslägret och gettot i Theresienstadt. Efter kriget blev han betraktad som kollaboratör. Dialogen mellan Murmelstein och Lanzmann är en utforskning av historien och väcker frågor om människors handlingar och moraliska beslut under svåra förhållanden.

Samtalet leds av Ola Sigurdson, professor och föreståndare på Centrum för kultur och hälsa, Göteborgs Universitet. Medverkar gör Bengt Brülde, professor i praktisk filosofi vid Göteborgs universitet, Ariella Lindström, författare och Marie Demker
Professor i statsvetenskap och Prodekan Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs Universitet.

Ett samtal om svåra beslut arrangeras i samverkan mellan Göteborg International Film Festival, Svenska kyrkan, Centrum för kultur och hälsa, Göteborgs Universitet.

Nästa samtal där Svenska kyrkan finns med som arrangör är

Ett samtal om en betydelsefull triangel, Fredag den 31 januari 10.00-11.00

I filmerna Class Enemy av Rok Bicek, med fokus gruppdynamik, och The Past av Asghar Farhadi, om komplicerade familjerelationer, diskuteras frågor om den för oss människor så betydelsefulla triangeln ansvar, samvete och skuld. I båda filmerna är självmord närvarande såväl i huvudpersonernas liv som i händelseutvecklingen. Hur hanterar man känslor av ansvar, samvete och skuld i sorg?

Medverkande: Ulf Karl Olov Nilsson – UKON, författare och psykolog, Ingrid Elam, dekan konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet och Truls Bernhold, präst som arbetat med interner på Kumlaanstalten. Moderator vid samtalet är  Eva Staxäng, Jonsereds herrgård/Göteborgs universitet.

Detta samtal är ett samarrangemang mellan Göteborg International Film Festival, Svenska kyrkan och Jonsereds Herrgård/Göteborgs universitet.

Charlotte Wells

Handläggare för kulturfrågor, Kyrkokansliet