Gjort allt, sett allt

F v: Peter Schildt, Beatrice Lönnqvist, Linda-Marie Birbeck, och Annika Nilsson. Foto: Maria Lundström
Foto: Maria Lundström

Krönika om juryn och juryarbetet inför Svenska kyrkans Ungdomsfilmpris som delades ut vid BUFF i Malmö i fredags.

”Peter har gjort allt och Linda-Maria har sett allt” så sammanfattar Annika Persson, pedagog i Husie juryn till Svenska kyrkans ungdomsfilmspris 2014. Annika var med i juryn för andra året och hon använder ofta film som underlag för diskussion i församlingens ungdoms och konfirmandarbete.

Peter heter Schildt i efternamn och är regissör, manusförfattare och skådespelare. Han har sedan barnsben sysslat med drama på både tv, bioduken och i radion. Han har blandannat gjort ”Xerxes”, ”Ebba och Didrik” och senast filmen ”Tusen gånger starkare”. Peter lever nu pensionärsliv med juryarbete och olika biroller i diverse filmer.

Om Peter var pensionären i gänget så var Linda-Maria Birbeck the upcoming star. Hon är stillbildsfotograf, har gjort sin första kort film ”Som en Zorro” och ska spela in sin första långfilm i sommar. Hennes stora intresse är barn – och ungdomsfilm och jag vågar säga att hon har sett allt som går att se i den genren. Hon hade nogsamt läst igenom BUFFs program och fick oss att gå på tre filmer utom tävlan, som hon trodde var spännande och intressanta, vilket hon hade rätt i att de var.

De ständiga frågorna

Att diskutera film med det här gänget var som att kliva in i en biosalong och se en intressant, rolig och väldigt dramatisk film med stor skärpa på en och samma gång. Efter varje film som vi såg, var Peters ständiga fråga, ” vad ville den här filmen berätta?” De gånger vi gled på svaret, blev filmen ointressant för vinst. Om konsten att berätta en historia är ett gemensamt drag för oss alla i juryn, även om vi har olika arenor och olika utgångspunkter för vårt berättande. Det ägnade vi många timmar åt att diskutera.

Linda-Marias ständiga fråga var ” var filmen för unga eller om unga?” Om svaret blev både och fortsatte diskussionen om filmen både länge och väl.

Vinnaren

När vi sett årets vinnarfilm ”Leave to Remain” var vi alla överens om att vi sett en riktigt bra film som höll både konstnärlig hög nivå och som innehöll intressanta existentiella frågor. Så juryöverläggningarna gick fort och motiveringen skrevs med hjälp av lakris, nötter och choklad. För ja, vi åt hela tiden under veckan..

Beatrice Lönnqvist

Präst i Botkyrka församling