– Där är ju jag med filten

Prisutdelare  var  Domprost Karin Burstand, som här delar ut Angelos till Magnus Gertten, med var också filmfestivalen konstnärliga ledare  Jonas Holmberg. Foto: Mikael Ringlander
Prisutdelare var Domprost Karin Burstand, som här delar ut                               ikonen Angelos till Magnus Gertten.
Foto: Mikael Ringlander

Mikael Ringlander var med under utdelningen av Angelos – Svenska kyrkans filmpris och passade på att få en kort pratstund med regissören själv.

På världspremiären av  Every Face has e Name  på Bio Roy i Göteborg  tog Magnus Gertten emot Svenska kyrkans filmpris.

–       Jag är mycket överraskad och glad och jag ser fram emot att få hjälp att sprida filmen, säger Magnus Gertten.

Hela projektet började 2008.

– När vi visade den förra filmen Harbor of Hope Jerusalem. Då sade en liten tant i publiken  – där är ju jag med filten.

Nu har vi identifierat mellan 50-60 personer på den gamla filmrullen.

Magnus berättar också att hans pappa såg båtarna komma till hamnen i Malmö, och att det gjorde intryck på honom.

–       Vi kommer också att göra ett webbprojekt  där vi kommer att lägga ut mer information och namn på alla vi identifierat både

på filmen från 1945, men också från den italienska hamnen, säger Magnus Gertten.

Redan den 21 februari har den sin biopremiär i Malmö.

I nuläget är filmen är såld till 11 länder. Teamet bakom filmen hoppas och tror att den kommer att nå ut till ännu fler länder.

Mkael Ringlander
Mikael Ringlander