Min mamma är en man som heter James

Mikael Ringlander lämnar här en personlig rapport från ett seminarium på Pustervikscenen där hans själv medverkade som samtalsledare.

För två år sedan kom boken An Ordinary Boy av fotografen Ciprian Gorga om André Olofsson. Där fick man i bild ooch text följa Andrés könskorrigering. Förra året kom boken om Ann Christin Roxberg skriven av hens dotter.

Filmen 52 Tuesdays (2014) av Sophie Hyde visas på årets upplaga av Göteborg Film Festival. I den får man följa 16-åriga Billie och hennes mamma Jean/James som är transsexuell och genomgår en medicinsk process för att bli man. I Sverige genomgår varje år mellan 50-70 personer denna process.  Det var inte utan oro som jag till slut hamnade i rollen som samtalsledare för seminariet.  På bokmässan 2013 hade jag haft ett samtal på Se människan scenen med Ciprian Gorga och André Olofsson.  Under 2014 var Ester Roxberg på Se människan scenen. Bägge dessa samtal på bokmässan gav upphov till kommentarer. Inte från de medverkade utan andra som inte var nöjda. Det var därför inte självklart att göra seminarium på filmfestivalen.  Men som Lars Gårdfeldt sade när jag rådfrågade honom inför planeringen.

– Hur du är gör kommer du att få kritik. Utgångspunkten har varit tala om det som så ofta inte talas om. Att ge en möjlighet att se mer av vad det är att vara människa.  Inte att titta på någon och säga – se vad konstig, utan att få följa med på en människas resa.

Det är intimt och det handlar om en människan identitet. Alla människors kamp för att hitta sig själv är svår. Extra svårt kan det vara i heteronormativ värld. Men tack vare HBTQ-rörelsen har det hänt mycket de senaste tio åren. Jag minns när jag kom till Göteborg för över 20 år sedan, en stad som var känd som en stad med uttalade svårigheter för personer vid sidan av heteronormen. Jag är så oändligt tacksam för det som hänt i Göteborg.  När Biskop Per Eckerdal gick med i Prideparaden första gången ropade folk – Heja Biskopen! och anslöt till tåget.

Seminariet blev ett samtal om transsexuellas livsvillkor och om omgivningens och familjens reaktioner. Medverkade gjorde Lars Gårdfeldt, präst i Svenska kyrkan som disputerade med avhandlingen ”Hatar Gud bögar? Teologiska förståelser av homo-, bi- och transpersoner”, André Olofsson samt Andrés mamma Ewa Thylander. Seminariet samarrangerades av Göteborg Film Festival och Svenska kyrkan.

Mkael Ringlander

Mikael Ringlander