Johan Ehrning

Framtidens jordbruk – hur ska alla få mat och hur nås hållbar naturresursanvändning?

Genom Right Livelihood Award uppmärksammas personer som arbetat framgångsrikt inom områden som hälsa, miljö, jämställdhet, social rättvisa och mänskliga rättigheter. Priset har kallats det ”alternativa Nobelpriset” och nya pristagare utnämns årligen under en ceremoni i Sveriges riksdag. Varje år samlas pristagare kring ett tema för att föreläsa och sprida kunskap om det. I år var temat global livsmedelsförsörjning och ett rättighetsbaserat perspektiv på jordbruksteknik. Ett längre forskarseminarium hölls i Oslo förra veckan och i Stockholm arrangerades både ett seminarium i riksdagen och ett öppet kvällsseminarium, som bland andra Svenska kyrkan bjöd in till.

Föreläsare var Wes Jackson från USA, en genetiker och agronom som grundat The Land Institute, Shrikrishna Upadhyay från Nepal som är ordförande för organisationen SAPPROS (Support Activities for Poor Producers of Nepal), Percy Schmeiser från Kanada som är bonde och aktivist, samt Lennart Olsson som är professor vid LUCSUS, Lunds universitet.

Lennart Olsson berättade om hur människan genom dagens jordbruk överutnyttjar naturresurserna utan att lyckas skapa livsmedelsförsörjning för alla. Situationen är ohållbar och jordbruket måste ställas om. Men hur? En väg går genom ett kapitalintensivt, Life Science-inriktat jordbruk där teknik står i fokus, och en annan väg går genom ett lokalt ekologiskt jordbruk. En kombination är möjlig, men debatten har hittills varit väldigt polariserad. LUCSUS har gjort en rapport på ämnet som finns att läsa här.

Vägen framåt var också fokus för Right Livelihood-pristagarna. Percy Schmeiser belyste de nackdelar som patenterat GMO-utsäde kan föra med sig i och med den ojämna maktbalans som uppstår mellan bönder och företag. Wes Jackson vill se mer fleråriga grödor i jordbruket eftersom det medför fördelar för jordkvalitet och biologiska mångfald. Shrikrishna Upadhyay berättade om hur jordbruksteknik kan lyfta småjordbrukare. Pristagarna har olika hjärtefrågor men delar en vision om ett hållbart framtida jordbruk. Mer om pristagarnas verksamheter finns att läsa här.

Frågan om på vilket sätt som jordbruket ska utvecklas – särskilt i Afrika – diskuteras inte bara i Stockholm och Oslo dessa dagar. När G8 sammanträdde förra veckan under Storbritanniens ordförandeskap diskuterade de bland annat satsningar inom jordbrukssektorn i Afrika. G8 arbetar för ökade privata investeringar i det afrikanska jordbruket, något de hoppas kommer att ge minskad fattigdom och hunger samt tillväxt samtidigt som det gynnar nationella och multinationella företag. Arbetet utförs under parollen ”New Alliance for Food Security and Nutrition in Africa”. Flera organisationer i det civila samhället har invändningar mot G8s initiativ som de menar kommer att leda till att privata, multinationella företag tar över kontrollen över afrikanska naturresurser. Det finns samtidigt en oro för att mycket lite stöd kommer att gynna småjordbrukare och för att största delen av företagens produktion kommer att gå till export. Mer om detta finns att läsa i en rapport från de trosbaserade nätverken CIDSE och EAA. Det europeiska nätverket har beslutat att stödja ett uttalande som tagits fram av en rad organisationer i det afrikanska civilsamhället.

För ett antal år sedan skrevs en internationell och mycket bred vetenskaplig rapport om hur jordbruket kan utvecklas på ett miljömässigt sätt och samtidigt föda en växande befolkning. En rad regeringar, däribland Sveriges, ställde sig bakom rapporten som kallas IAASTD. Svenska kyrkan har tillsammans med Naturskyddsföreningen och Lantbrukarnas riksförbund tagit fram en svensk sammanfattning som heter “Jordbruket vid ett vägskäl: hur får vi maten och planetens resurser att räcka till alla?” och finns att läsa här.

Det är många olika visioner och tekniker som ryms inom diskussionen för framtidens jordbruk. Svenska kyrkans internationella arbete verkar för en hållbar utveckling av jordbruket där bönders rättigheter står i centrum. Arbetet bedrivs både via nätverk och genom partnerorganisationer.

Sofie Engberg
Policyhandläggare för hållbar försörjning