Martin Vogel

Debatt om svensk biståndspolitik i Almedalen

Snart har det gått en vecka sedan årets Almedalsvecka avverkats, och det politiska Sverige går allt mer in i ett välbekant sommarlunkstempo. Politikerveckan på Gotland fortsätter att växa i omfattning, och allt fler aktörer ska nu samsas om tid och rum för att föra ut slagfärdiga budskap. Med i princip alla Sveriges beslutsfattare samlade på en begränsad yta är detta också ett tillfälle att försöka samla krafter och påverka den politiska agendan och samtalet.

Bland de områden där Svenska kyrkan har en stark röst i Sverige är bistånds- och utvecklingsområdet ett särskilt framträdande sådant. Under en lång tid har Svenska kyrkan nu, tillsammans med andra organisationer i det svenska civilsamhället, sökt dialoger med beslutsfattare för att försöka påverka Sveriges bistånds – och utvecklingspolitik så att den alltid i första hand utgår från perspektiven och behoven hos människor som lever i fattigdom och utsatthet. Med ett klart fattigdoms – och rättighetsperspektiv kan svenskt bistånd göra stor skillnad i världen och bidra till en global hållbar utveckling. För att säkra detta krävs det öppna och inkluderande samtal, såväl med intressenter i civilsamhället och i näringslivet, såväl i Sverige som i de länder som mottar bistånd från Sverige.

Under Almedalsveckans tredje dag anordnade Svenska kyrkan tillsammans med 17 andra civilsamhällesorganisationer seminariet ” Kom ihåg världen inför valet! Sveriges bistånd, utvecklingspolitik och globala åtaganden efter valet”, som bjöd in biståndspolitiska talespersoner från samtliga partier i Sveriges riksdag till debatt för att lyfta frågan om Sveriges bistånds- och utvecklingspolitik inför det kommande valet i september. Seminariet berörde många frågor, däribland hur svenskt bistånd ska utformas, avräkningar inom svenskt bistånd, klimatfinansiering och behovet av särskilda satsningar på kvinnor och barn.

Trots en delvis livlig debatt och motsättningar var alla partier överens om att fokus på fattigdomsbekämpning måste stärkas i det svenska biståndet, något som Svenska kyrkan tillsammans med andra civila samhällsorganisationer har efterlyst i exempelvis den biståndspolitiska plattformen. Partierna var också överens i frågan om skatteflyktsproblemet och att arbetet mot skatteflykt måste förstärkas, däremot råder det oenighet i frågan om Sverige ska kunna exportera vapen till länder som får svenskt bistånd.

Under debatten kom det också fram att ett eventuellt regeringsskifte i höst också innebär att man kommer se över den nyligen antagna biståndspolitiska plattformen.

”Vi kommer se över den svenska biståndspolitiken och vi vill se en ny blocköverskridande överenskommelse” meddelade Kenneth G Forslund från Socialdemokraterna. Moderaterna svarade däremot genom Elisabeth Björnsdotter Rahm att plattformen kommer ligga kvar om regeringen får fortsatt förtroende.

Att nå ut med sina budskap under Almedalsveckan och i det efterföljande svenska sommaruppehållet kan vara en utmaning i sig. Men frågan om svensk bistånds – och utvecklingspolitik bör inte heller vara en fråga om snabba utspel och politisk retorik, utan bygga på öppna och inkluderande samtal som bidrar till att bygga upp en långsiktig svensk politik för en hållbar, global fattigdomsbekämpning. Som ett led i detta kommer också seminariet i Almedalen följas upp med ett seminarium den 4 september i Stockholm med de biståndspolitiska talespersonerna för att dyka djupare i frågan om hur Sveriges bistånds- och utvecklingspolitik ska se ut.